لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

‫دولت «فمینیست» سوئد در ایران با حجاب شد‎


 دیدار هیات سوئدی با حسن روحانی
دیدار هیات سوئدی با حسن روحانی

آن لیند وزیر تجارت کابینه سوئد و چندین سیاستمدار زن دیگر این دولت به خاطر روسری سر کردن در مقابل حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هدف انتقاد در رسانه های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که دولت سوئد ادعا می‌کند که سیاست خارجی‌اش یک «یک سیاست خارجی فمینیستی» است.

خانم آن لیند که به همراه جمع از زنان عضو کابینه سوئد هفته گذشته به ایران سفر کرده بود، در ملاقات‌های رسمی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روسری بر سر گذاشته بود. در یکی از عکس‌هایی که از این دیدارها منتشر شد، زن‌های سوئدی -که مانتو بر تن و روسری بر سر دارند، از مقابل آقای روحانی رد می‌شوند. انتشار این عکس و برخی دیگر از عکس‌های این ملاقات‌ها با واکنش‌های گوناگونی در سوئد و همینطور در رسانه‌های اجتماعی فارسی زبان رو به رو شد.

به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، دیده‌بان سازمان ملل، UN Watch که یک سازمان غیر دولتی مستقر در ژنو است و ماموریت نظارت بر قوانین حقوق بشری وضع شده از سوی سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، با انتشار بیانیه‌ای این حرکت مقام‌های سوئدی را «رژه شرم» خواند و آن را محکوم کرد و گفت که «این کار خلاف وعده‌ دولت سوئد مبنی بر ترویج برابری جنسیتی در سطح بین‌المللی، و «اتخاذ یک سیاست خارجی فمینیستی» است.»

حجاب در ایران، چه برای زنان ساکن این کشور و چه برای مسافران خارجی، یک امر اجباری است. با آنکه گذاشتن حجاب برای دیپلمات‌های زن خارجی، امر تازه‌ای نیست، اما منتقدان می‌گویند که حجاب گذاشتن زنان سوئدی دو رویی سیاست‌های این کشور را که ادعا می‌کند اولین دولت فمینیستی دنیا را تشکیل داده است، نشان می‌دهد. در وب سایت رسمی دولت سوئد آمده است که «یک دولت فمینیستی تضمین می‌کند که برابری جنسیتی در سطح ملی و بین‌المللی ترویج می‌شود.» همچنین در این وب سایت آمده است که «برابری بین زنان و مردان یکی از اهداف بنیادین سیاست‌های خارجی دولت سوئد است.»

رئیس سازمان غیردولتی دیده‌بان سازمان ملل می‌گوید: اگر مسئله حقوق بشر واقعا برای سوئد اهمیت دارد، نباید از حکومتی که با شهروندانش رفتاری بی‌رحمانه دارد و از نسل کشی در سوریه حمایت می‌کند، طرفداری کند. به عقیده هیلل نوئر، اگر دولت سوئد به حقوق زنان معتقد است، نباید وزرای زن را به کشور زن‌ستیزی مثل ایران بفرستد.

اما خانم آن لید، عقیده دارد که بر سر کردن حجاب، انتخاب خودش بوده است. وی می‌گوید در سفر آتی‌اش به عربستان سعودی‌که در آن حجاب برای زنان خارجی اجباری نیست- روسری بر سر نخواهد کرد.

دولت سوئد روز شنبه در بیانیه‌ای، بدون اشاره به وضعیت حقوق بشر و وضع زنان، بر روابط نزدیک با ایران تاکید کرد.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی به عکس اخیر ایزابلا لووین، معاون نخست وزیر سوئد و وزیر توسعه و همکاری‌های بین‌المللی اشاره می کنند که در کنار هفت همکارش که همگی زن هستند، قانونی محیط زیستی را امضا می‌کند.

بسیاری این عکس را در واکنش به عکس امضای فرمان اجرایی ممنوعیت کمک مالی به نهادهای غیردولتی سقط جنین توسط دونالد ترامپ دانستند که فقط هفت دستیار مرد وی در کنار وی ایستاده اند.

کاربران اجتماعی می گویند عکس معاون نخست وزیر سوئد با حضور سیاستمداران سوئدی با حجاب در ایران در تناقض است.

XS
SM
MD
LG