لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

اولتیماتوم به ۶ بیمارستان تهران


قرار است یک زباله‌سوز مرکزی در استان تهران تاسیس شود
قرار است یک زباله‌سوز مرکزی در استان تهران تاسیس شود

مساله پسماندهای بیمارستانی به دلیل تبعات زیست‌محیطی و بهداشتی که دارد در هر کشور با جدیت مورد توجه قرار می‌گیرد و کوشش می‌شود دقت بالایی در جمع‌آوری و دفع آن‌ها اعمال شود.

پس از آن که در تیرماه سال‌جاری رییس محیط زیست شهر تهران از پایش ۱۵۰ بیمارستان در پایتخت ظرف دو ماه خبر داد، هشت بیمارستان به دلیل مشکل پساب و پسماند شناسایی شده و اخطار زیست محیطی دریافت کردند.

پس از آن دو بیمارستان موفق شدند برنامه عملیاتی خود را ارائه کنند ولی همچنان ۶ بیمارستان دیگر در این زمینه ناکام ماندند. از این‌رو این بار مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران از اولتیماتوم به این ۶ بیمارستان تهران خبر داد.

سروش مدبری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیرکل سابق دفتر آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مشکلاتی که پسماند و پساب‌های بیمارستانی می‌تواند ایجاد کند به رادیو فردا می‌گوید: « این پسماند و پساب‌ بیمارستانی طبق تعاریفی که سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های دیگر داده‌اند انواع مختلفی دارند: عفونی، تیزو برنده و شیمیایی دارند بر اساس داروهایی که در بیمارستان‌ها مصرف می‌شود و اگر به شیوه مناسبی مدیریت نشوند مسلما تاثیرات زیست‌محیطی خاص خود از قبیل آلودگی آب‌های زیرزمینی و مسائل دیگر را خواهند داشت.

در ایالات متحده پسماندهای بیمارستانی حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر را دچار بیماری «هپاتیت بی» می‌کند. از پرسنل بیمارستانی گرفته تا کارگرانی که آن‌ها را جابجا می‌کند. ضمن این که آب‌های زیرزمینی ممکن است آلوده شود و سایر آلودگی‌های میکربی از خطراتی‌ست که این پسماند و پساب‌‌ها می‌تواند ایجاد کند».

به گزارش ایسنا، محمدهادی حیدرزاده ، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد ۶ بیمارستانی که اولتیماتوم دریافت کرده‌اند گفت این بیمارستان‌ها اگر کاری نکنند به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌شوند و چون امکان تعطیلی بیمارستان وجود ندارد از پذیرش بیمار جدید ممانعت می‌شود.

پیش از این محمدحسین بازگیر رییس محیط زیست شهر تهران، بیستم تیرماه در مصاحبه با برنامه پیشخوان خبر تلویزیون جمهوری اسلامی در مورد ماده قانونی جهت پیگیری و مجازات بیمارستان‌های متخلف گفته بود:« در قانون مجازات اسلامی و براساس ماده ۶۸۸ این قانون رها کردن فاضلاب ها و آلوده کردن منابع آبی تهدید علیه بهداشت عمومی وجرم است که در این مورد علاوه بر پیگیری مسائل حقوقی از نظر کیفری هم اگر لازم باشد پیگیری های لازم انجام می شود».

از سوی دیگر، حیدرزاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه برخی بیمارستان‌ها در تهران ایراداتی داشتند که به آنها تذکر داده شد، اظهار کرد: در بیمارستان‌ها تفکیک زباله‌های عفونی و غیرعفونی انجام نمی‌شود و قرار است با مشارکت و تولی‌گری وزارت بهداشت، شهردای تهران و سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران یک زباله‌سوز مرکزی در استان تهران تاسیس شود. وی افزود: کارهای ابتدایی این طرح انجام شده و سرمایه‌گذار نیز برای انجام این طرح مشخص شده است.

حیدرزاده با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه جمع‌آوری زباله‌های عادی را برعهده می‌گیرد، گفت: امحای زباله‌های ویژه و غیرخانگی برعهده تولیدکننده است که با راه افتادن اتوکلاو زباله‌ها عادی می‌شود و امحای خروجی این زباله‌ها برعهده شهرداری قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG