لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

آیا ویکی‌لیکس امنیت مردم عادی را به خطر می‌اندازد؟


جولیان آسانژ،بنیان گذار ویکی‌لیکس
جولیان آسانژ،بنیان گذار ویکی‌لیکس

آیا ویکی‌لیکس امنیت مردم عادی را به خطر می‌اندازد؟ این سوالی است که در پی افشاگری‌های اخیر این سایت از مدارک دولتی کشور عربستان سعودی بیشتر از پیش مطرح شده است.

به گزارش وب سایت گلوبال ویسز (صداهای جهانی) بین ۶۱ هزار مدرک منتشر شده،‌ ۱۲۴ مدرک پزشکی از افراد مختلف معمولی (نه وابسته به دولت عربستان)‌ وجود دارد. در دو نسخه از این مدارک نام قربانیان تجاوز به چشم می‌خورد. در مدرک دیگری نام فردی که به جرم همجنسگرا بودن دستگیر شده است، وجود دارد.

این افشای نام در کشوری که همجنسگراها در آن به شدت سرکوب می‌شوند و مجازات قطعی مرگ برای آنها درنظر گرفته شده است،‌ عمل بسیار خطرناکی به شمار می‌رود. انتشار این اسامی موجی از خشم و اعتراض را در بین فعالان مدنی و در فضای اجتماعی بر انگیخت. جوی ایوب، از نویسندگان گلوبال ویسز نوشت که این کار ویکی لیکس مسئله مرگ و زندگی برای افراد است.

ویکی لیکس از ابتدای کار اعلام کرده بود که به دنبال افشای رازهای پشت پرده سیاستمدران و بازیگران عرصه قدرت است. جولیان آسانژ موسس این وب سایت،‌در سال ۲۰۱۰ گفته بود که ما قوانینی داریم که بر اساس آنها هویت افراد عادی را محفوظ نگاه می‌داریم. به عقیده وی برخی مدارک، مثل مدارک پزشکی یک فرد خصوصی است و نمیبایست منتشر شود.

اما با مشهور تر شدن ویکی لیکس‌،‌ که البته با فشار بیشتر از سوی اصحاب قدرت بر این سایت هم همراه شده است، میزان بی‌دقتی‌هایی از قبیل آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد بیشتر می‌شود.

به نوشته صداهای جهانی، وقتی در ماه جولای امسال، ویکی لیکس مدارکی مبنی بر طرفداری کمیته ملی دمکرات‌ها از هیلاری کلینتون در برابر رقیبش در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی برنی سندرز را منتشر کرد، نام، آدرس، شماره پاسپورت، شماره تلفن و ...بسیاری دیگر از اطلاعات بسیار خصوصی حامیان مالی کمپین کلینتون هم در دسترس عموم قرار گرفت. دو نفر از این افراد به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفتند که پس از انتشار این اطلاعات در معرض دزدی هویت قرار گرفتند. (امری که در آن با استفاده از اطلاعات خصوصی افراد مانند آدرس و شماره کارت ملی،‌ می‌توان به خرید آنلاین یا نقل و انتقال پول پرداخت.)

در اتفاق دیگر هم که در ترکیه اتفاق افتاد، افشاگری ویکی لیکس از فشار دولت اردوغان بر روزنامه نگاران همراه با انتشار اطلاعات خصوصی از هزاران شهروند معمولی ترکیه همراه شد.

سایت صداهای جهانی می افزاید ادامه دار شدن این مسئله باعث نگرانی‌های گروه‌های حقوق بشر و همینطور فعالان حفظ حریم شخصی در اینترنت شده است. اما آیا ابراز این نگرانی‌ها از ادامه این رفتار ویکی لیکس جلوگیری خواهد کرد؟ این امری است که باید منتظر ماند و دید.

XS
SM
MD
LG