لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

پنج فلسطینی حین تلاش برای حمله به اسرائیلی‌ها کشته شدند


نیروهای امنیتی در کنار جسد یکی از کشته‌شدگان حملات یکشنبه
نیروهای امنیتی در کنار جسد یکی از کشته‌شدگان حملات یکشنبه

در تازه‌ترین دور از تنش‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها، پنج فلسطینی، از جمله سه نوجوان، حین تلاش برای حمله به اسرائیلی‌ها، روز یک‌شنبه ۲۵ بهمن ماه، در نقاط مختلف مناطق اشغالی کرانه باختری و بیت‌المقدس کشته شدند.

بحران امنیتی اخیر ماه‌ها است که ادامه دارد و اکثریت یهودیان اسرائیل می‌گویند نگران آن هستند که هدف حملات فلسطینی‌ها قرار گیرند. فلسطینی‌هایی که بسیاری در سن نوجوانی هستند، با سلاح‌های سرد یا گرم یا سوار بر خودرو از ماه اکتبر تا الان حملات متعددی را علیه شهروندان اسرائیل انجام داده‌اند.

نیروهای امنیتی اسرائیل نیز در مقابل بسیاری از آنها را حین تلاش برای دست زدن به حملات کشته‌اند.

روز یک‌شنبه در جریان یکی از وقایع، دو پسر ۱۵ ساله به یک گشت اسرائیلی در غرب جنین (واقع در کرانه باختری) حمله کرده‌اند. بنا بر بیانیه ارتش اسرائیل آنها نخست سنگ پرت کرده‌اند، سپس اقدام به تیراندازی کرده‌اند. هر دو نوجوان به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

ساعاتی بعد یک فلسطینی تلاش کرده با چاقو به یک پلیس اسرائیل در منطقه بین بیت‌المقدس و بیت‌لحم حمله کند که او نیز به ضرب گلوله کشته شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های بهداشتی تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید این فرد نیز نوجوانی ۱۷ ساله، اهل روستایی در نزدیکی بیت‌لحم بود.

یک زن ۲۰ ساله فلسطینی نیز در تلاش برای حمله با چاقو به یک پلیس مرد اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در «شرایط بحرانی» به بیمارستان انتقال داده شده است.

در شب یک‌شنبه هم در ناآرامی‌های بیت‌المقدس، دو فلسطینی مسلح به سلاح گرم، با گلوله نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده‌اند.

در بیانیه پلیس اسرائیل گفته شده یکی از فلسطینی‌ها، کیفی را حمل می‌کرده و افسران پلیس به او مشکوک شده‌اند. وقتی از او خواستند کیف را زمین بیاندازد، اسلحه‌ای درآورده و به سوی آنها نشانه رفته است. در همان هنگام پلیس او را کشته است. نفر دوم نیز دست به تیراندازی زده، اما باز هم بدون آنکه کسی را زخمی کند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

از زمان آغاز ناآرامی‌های اخیر در ماه اکتبر، و حملات اخیر با سلاح سرد و گرم از سوی فلسطینی‌ها، واکنش اسرائیلی‌ها و نیز در جریان تظاهرات و اعتراضات، ۱۷۲ فلسطینی و ۲۶ اسرائیلی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروهی از تحلیلگران معتقدند فلسطینی‌ها از ادامه اشغال مناطق خود، شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، عدم پیشرفت مذاکرات صلح و دستگاه رهبری خود به ستوه آمده‌اند. اسرائیل هم رهبران فلسطینی و رسانه‌های آنها را متهم کرده است که خشونت‌ها را تقویت می‌کنند. عمده فلسطینی‌های کشته‌شده، در تلاش برای انجام حملاتی به اسرائیلی‌ها بوده‌اند. در عین حال در برخی موراد پرسش‌هایی نیز در مورد احتمال استفاده بیش از حد خشونت از سوی نیروهای اسرائیلی مطرح است.

آمریکا بر لزوم ایجاد «دو کشور» تاکید کرده است. حملات اخیر در حالی انجام شده که سامانتا پاور، نماینده آن کشور در سازمان ملل از منطقه دیدار کرده و گفته در جریان دیدار بر تعهد واشینگتن بر تشکیل دو کشور در صلح و امنیت، کنار هم تاکید کرده است.

تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به خشونت‌ها تا کنون ثمره‌ چندانی نداشته است.

XS
SM
MD
LG