لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

نامزد ریاست شورای امنیت ملی آمریکا و «همکاری با ایران»


دریاسالار دنیس بلر
دریاسالار دنیس بلر
دنیس بلر، گزینه باراک اوباما برای اداره شورای امنیت ملی آمریکا، معتقد است که دستگاه‌های امنیتی این کشور در مورد منافع مشترک باید با رهبران مسلمان و دولت‌هایی نظیر ایران همکاری کنند.

روزنامه هرالدتریبیون در شماره ۲۲ ژانویه در گزارشی از جلسه بررسی اعتبارنامه دو مقام مهم دولت باراک اوباما در مجلس سنای آمریکا -ریاست شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خزانه‌داری- ابتدا به سخنان دریادار بازنشسته دنیس بلر، نامزد مقام ریاست شورای امنیت ملی آمریکا، اشاره می‌کند و سپس به تائید نامزدی تیموتی گیتنر برای احراز مقام وزارت خزانه داری می‌پردازد.

به نوشته هرالد تریبیون، دریاسالار بازنشسته، دنیس بلر، در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس سنا گفت: «برای پیش‌برد متعادل فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی، آن‌ها علاوه بر تشخیص خطرها باید فرصت‌های مناسب برای همکاری و تاثیرگذاری بر یکدیگر را نیز جستجو کنند.»

به گفته دریاسالار دنیس بلیر «دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا علاوه بر تعقیب و شکار عوامل تروریستی باید به سیاستگذاران این کشور برای تماس و احتمال همکاری با رهبران مسلمان که می‌توانند در آینده صلح‌آمیز منطقه تاثیر مثبتی داشته باشند کمک کنند.»

روزنامه هرالد تریبیون می‌نویسد که این دریاسالار بازنشسته در مورد ایران گفت: «با توجه به مختصات، سیاست‌ها و اقدامات ضد آمریکایی رهبران ایران، دستگاه‌های اطلاعاتی باید نیروها و گرایش‌های دیگری که ممکن است بتوان با کمک آن‌ها با ایرانیان همکاری کرد را، شناسایی کنند.»

هرالد تریبیون یادآوری می‌کند که جوهر سیاست دولت جورج بوش در قبال ایران، تشدید انزوای آن کشور به خاطر برنامه‌های هسته‌ای و حمايت از تروريسم بود، هر چند تا حدی نیز با دولت ایران در تماس بود. از طرف دیگر سیاست‌های دولت بوش مثل حمله به عراق، جانبداری از اسرائیل و شکنجه مظنونان به مشارکت در تروریسم، نارضایتی و خشم افکار عمومی مسلمانان را در پی داشت. اما باراک اوباما سیاست مذاکره با ایران و بهبود مناسبات با جهان مسلمان را وعده داده است.

به گزارش هرالد تریبیون از جلسه کمیته امور امنیتی سنای آمریکا، دنیس بلر در سخنانی که معمولا گفتن آن برای یک مقام ارشد امنیتی عجیب است، ابراز داشته که باید شفافیت و کنترل بیشتری بر فعالیت دستگاههای امنیتی آمریکا اعمال شود: «اگر به این مقام برسم قول می‌دهم که تماس صادقانه و فعال‌تری با کمیته امور امنیتی مجالس و همینطور با افکار عمومی آمریکا برقرار کنم.»

به نوشته هرالد تریبیون، با توجه به اکثریت دمکرات در مجلس سنا، انتظار می‌رود که نامزدی دنیس بلر برای مقام ریاست شورای امنیت ملی آمریکا با سهولت به تصویب این مجلس برسد، هر چند که گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه از تصمیم باراک اوباما برای تعطیل کردن گوانتانامو و لغو فعالیت‌های پنهانی -از جمله استفاده از روش‌های سخت بازجویی مضنونان- ناراضی هستند.

دنیس بلر در پاسخ به سئوال یکی از سناتورها، که پرسید با زندانیان گوانتانامو چه خواهيد کرد، گفت: باید روشی پیدا کرد که نه به آزادی این افراد و نه به بازگرداندن آنها به کشور زادگاهشان منجر شود. وی افزود راه ساده‌ای برای حل این معضل وجود ندارد ولی شکی نیست که وجود گوانتانامو به چهره آمریکا در افکار عمومی صدمه زده و باید تعطیل شود.

بسته شدن زندان گوانتانامو

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه در دومين روز کاری خود دستور بسته شدن زندان گوانتانومو و بررسی نحوه محاکمه و برخورد با مظنون به تروريسم را امضاء کرد.

آقای اوباما با صدور این فرمان عملا خط مشی فعلی در خصوص نحوه دادرسی و بازجويی زندانيان مظنون به همکاری با القاعده، طالبان و ديگر ستيزه جويان را مورد بازنگری قرار داد.

فرمان باراک اوباما برای بستن زندان گوانتانامو با استقبال سازمان‌‌های مدافع حقوق بشر، سران کشورها و شخصیت‌های برجسته بین‌المللی مواجه شده است.
وی از سیاست باراک اوباما برای لغو برنامه‌های پنهانی در مبارزه با تروریسم حمایت کرد و گفت شکنجه روشی غیر اخلاقی، غیر قانونی و ناکارآمد است.

در ادامه این گزارش، هرالد تریبیون به بررسی اعتبارنامه تیموتی گیتنر، نامزد مقام وزرات خزانه‌داری، در کمیته امور مالی مجلس سنا می‌پردازد.

اعتبارنامه وی با ۱۸ رای مثبت در مقابل ۵ رای منفی فعلا توسط این کمیته تایید شده، ولی برای تصویب نهایی به تمام آراء مجلس سنا نیاز دارد.

باراک اوباما امیدوار است با کسب تایید برای این عضو مهم در کابینه خود، بتواند اقداماتی سریع را برای کمک به حل بحران اقتصادی در آمریکا به اجرا بگذارد.
XS
SM
MD
LG