لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

«دست عوامل خارجی»؛ واکنش اصولگرایان به رخدادهای عاشورا


حوادث عاشورای امسال باعث شده برخی از اصولگرايان و وب سايت‌های وابسته به اين جناح هم موضع بگيرند. بيشتر کسانی که در اين زمينه موضعگيری کرده‌اند در موضوعی به نام «دست داشتن عوامل خارجی» با هم ماشتراک نظر داشتند.

جعفر شجونی، عضو جامعه روحانيت مبارز، گفته است در حال حاضر عده‌ای از آمريکا پول گرفته‌اند تا اغتشاش ايجاد کنند. وی همچنين گفته است: « موسوی در حال حاضر شش يا هفت ماه متوالی است که تصور می‌کند رأی آورده و اگر اين فتنه گر در آمريکا، انگليس يا فرانسه بود، به دليل رهبری اين اغتشاشات حداقل به ۱۰ سال زندان محکوم می‌شد».

آيت الله محمدرضا مدرسی يزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، هم گفته است يک عده ای می‌خواستند کارهای فاسدی را که به اسم اسلام و قرآن بود انجام دهند، اما مردم آگاه و روشن ما چنان تو دهنی به آنها زدند که مجبور شدند از فضای روشن عاشورا و عزاداری برای اهل بيت محو شوند.

خبرگزاری «بازتاب» نزديک به جناح اصولگرا نوشت:‌ « در بازجويی‌های اوليه صورت گرفته از افراد دستگير شده، مشخص شده است مجهز به تلفن ماهواره ای ثريا بوده‌اند».

بازتاب همچنين نوشت، اين افراد در بازجويی‌های اوليه به دريافت مقادير سنگين پول از برخی افراد به گفته اين خبرگزاری «وابسته به فرقه موسوی» اعتراف کردند.

فاطمه حقيقت جو، فعال سياسی و نماينده اصلاح طلب مجلس ششم، در همين زمينه به راديو فردا می‌گويد: « جای تأسف است که هميشه محافظه کاران تلاش کرده‌اند فرافکنی کنند و بلافاصله بگويند نيروهای خارجی، عوامل بيرونی و از اين انگ‌ها بزنند. اما بايد ديد چه کسانی در بازداشتگاه‌ها مردم را شکنجه می‌کنند؟ کهريزک متعلق به کيست؟ متأسفانه به جای اين که با اين مسايل برخورد مناسبی انجام دهند و تحليل درستی از وقايع شش ماه گذشته بياورند، اين مسايل را منتسب می‌کنند به نيروهای بيرونی و دشمن. رسانه‌ها فقط به انعکاس مسايلی که در داخل کشور گذشته می‌پردازند و می‌بينيم که صدا و سيما از بيان کردن اتفاقات واقعی که در صحنه رخ داده عاجز است و اين رسانه‌ها نقش اطلاع‌رسانی را انجام نمی‌دهند».

اين نماينده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد چشم پوشی برخی از مقامات جمهوری اسلامی در زمينه کشته شدگان در روز عاشورا توضيح می‌دهد:‌‌ « متأسفانه در موضع گيری هيچ کدام از آقايان و نهادهايی که بيانيه صادر کرده‌اند، اشاره‌ای به شهادت افراد در روز عاشورا نشده و حتی می‌بينيم، جنازه اين افراد را هم در اختيار خانواده‌هايشان قرار نداده‌اند».

شعارهايی که در روز عاشورا از طرف معترضان سر داده شد يکی ديگر از موضوعاتی است که برخی از اصولگرايان در مورد آن ابراز ناراحتی کردند.
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز دوشنبه خود با عنوان «اين مسير انحرافی را ببنديد» آورده است: « حساب افراطيونی که خود را به اين جريان منتسب می‌دانند از حساب سران آن جداست».

مسيح مهاجری، مدير مسئول اين روزنامه نوشته است: « شعارهای انحرافی و اقدامات ساختار شکنانه متعلق به افراطيون است و هيچ ربطی به سران ندارد«.

خانم حقيقت جو در اين زمينه می‌گويد: « شش ماه پيش مردم بلافاصله بعد از انتخابات در خردادماه راهپيمايی سکوت برگزار کردند، اما اکنون راهپيمايی سکوت به اين جا کشيده شده که شعارها عليه ولايت فقيه باشد، چون دستورها از آنجا می‌آيد بنابراين شعارها هم متوجه شخص ايشان است. به نظر من شعارها متناسب با صحنه می‌آيد و کسی از بيرون نمی‌تواند اين شعارها را بسازد. اين جنبش کاملاً درونی است و متناسب با وضعيت داخل کشور عمل می‌کند».

به هر حال –هرچند نه برای نخستین بار- بسياری از اصولگرايان و وب سايت‌های خبری آنها همچنان بر اين موضع پافشاری می‌کنند که عوامل خارجی در نا آرامی‌های روز عاشورا دست داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG