لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

دیدار حساس ایران و کره جنوبی از نگاه فیفا


وب سایت فدراسیون بین المللی فوتبال در گزارشی از دو دیدار آینده مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در آسیا، در بخشی گسترده به بازی تیم های ملی ایران و کره جنوبی در تهران پرداخته است.

وب سایت فیفا در مطلبی با عنوان «چهار آسیایی زورآزمایی را آغاز می کنند» می نویسد، که روز ۱۱ فوریه مسابقه های انتخابی جام جهانی آفریقای جنوبی در منطقه آسیا با پیکار چهار کشور، به مرحله حساسی می رسد.

استرالیا برای مسابقه ای به ژاپن می رود که از مدتها پیش به عنوان یک مسابقه تعیین کننده هویت یافته است؛ در حالی که در بخش دیگر قاره، ایران میزبان کره جنوبی خواهد بود.

چهار کشوری که در رده بندی کلی فیفا، رده های اول تا چهارم قاره های آسیا و اقیانوسیه در اختیار آنهاست. هر ۴ تیم پیشتر به جام جهانی ۲۰۰۶ فیفا هم راه یافتند. استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و ایران، اکنون در میانه راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ در گروه های خود با یکدیگر رقابت می کنند.

هر چهار تیم بارها به رقابت با یکدیگر پرداخته اند. ژاپن میزبان استرالیا در شانزدهمین رویارویی است، در حالی که ایران ۲۱ بار به دیدار کره جنوبی رفته است.

حساب ایران روی حمایت تماشاگر

دو تیم مهم فوتبال قاره آسیا، ایران و کره جنوبی، در هر مسابقه پایانی قاره و یا انتخابی جام جهانی، خود به خود به یکدیگر برخورده اند. آنان در طول ۲۱ مسابقه تا به امروز، هر کدام هشت پیروزی و پنج تساوی داشته اند. هر دو تیم در شرایطی برابر مسابقه بعدی خود را برگزار می کنند.
ایران تا به حال اهمیت خود را به عنوان یکی از قدرترین حریفان کره جنوبی در آسیا ثابت کرده است.

تاریخ شکست کرهایها توسط ایرانیان به سال ۱۹۷۲ میلادی باز می گردد. در آن سال ایران در مسابقه پایانی جام ملتهای آسیا در بانکوک با پیروزی دو بر یک در وقت اضافی، برای دومین بار قهرمان قاره آسیا شد.

شش سال بعد ایران، به عنوان تنها تیم قاره آسیا (و اقیانوسیه) به جام جهانی رسید؛ و بار دیگر به بهای حذف کره جنوبی.

انجام مسابقه در ورزشگاه آزادی تهران برای تیم ایران یک برتری نسبی پدید می آورد، هرچند مهمانان در صدر رده بندی گروه پنج تیمی، از مزیت دو امتیاز برتری نسبت به حریف میزبان سود می برند.

تیم ملی ایران اکنون با مدیریت علی دایی، مهاجم سابق تیم، از مجموعه ای نسبتا جوان سود می برد. با بازگشت هافبک باتجربه و گلزن، کریم باقری، این تیم از یک یار با تجربه نیز بهره می برد.

تیم ملی ایران درست یک هفته پیش، در مسابقه انتخابی جام ۲۰۱۱ ملت های آسیا، شش بر صفر سنگاپور را شکست داد.

علی دایی بعد از آن مسابقه گفت: «بازیکنان از نظر تاکتیکی و سازمانی بهتر و بهتر می شوند. آنان جوان هستند ولی وظایفشان را به خوبی انجام می دهند.»
XS
SM
MD
LG