لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

«مسئله شرط و پیش‌شرط نیست، ایران برنامه‌هایش را دنبال می‌کند»


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در یک گفت و گوی تلویزیونی با شبکه خبری CBS تاکید کرد ، ایالات متحده آمریکا و متحدانش به تلاش های خود برای هم سو کردن جامعه بین المللی برای اعمال تحریم های بیشتر بر ایران، ادامه خواهد داد و گفت که هیچ گزینه ای در مورد ایران کنار گذاشته نشده است.

در ارتباط با گفته های رئیس جمهور آمریکا، دیدگاه دکتر بهمن آقایی دیبا، کارشناس مسایل سیاست بین الملل و تحلیلگر مسایل ایران در آمریکا، را جویا شده ایم

بهمن آقایی دیبا: می دانید تغییری که آقای اوباما در این مسئله انجام بدهد، از اول این بود که دولت آمریکا اصرار داشت شرایط یا پیش شرط هایی اعمال کند در مورد مذاکره با ایران راجع به مسئله اتمی. بعد ایشان گفت که بدون پیش شرط حاضر است با ایران صحبت کند. تصور بسیاری از افراد در دولت آمریکا احتمالاً در کابینه اوباما این بود که با ورود به مذاکرات مستقیم و بدون طرح پیش شرط ها، آن مشکل از بین رفته و حالا دیگر با مذاکراتی که در محیط جدید انجام می گیرد، موضوع حل می شود. منتها به نظر من این حرفها بدون توجه به علت های اساسی و بنیادی ایران از دنبال کردن برنامه اتمی مطرح شده و الان دارند به این نتیجه می رسند، که مسئله فقط شرط ها یا پیش شرط ها در مذاکراتی که در محیط جدید انجام بگیرد، نیست. ایران این برنامه را به دلایل اساسی مربوط به منافع خودش در منطقه و برنامه های مرتبط با ایدئولوژی خودش به عنوان کشوری که مایل است قدرتش را درمنطقه گسترش بدهد، دنبال می کند و این مسائل مانند اعمال تحریم ها یا فشارها در سطحی که نتوانند دولت ایران را فلج کنند به هیچ وجه موثر نخواهد بود.

آقای دیبا، پس از اینکه چین اعلام کرد که هو جین‌تائو، رئیس جمهور آن کشور دارد برای شرکت در کنفرانس امنیت هسته ای به واشنگتن می رود، شاهد سفر آقای جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران هستیم به چین. به نظر شما این سفر با چه هدفی انجام شده و تا چه حدود به نظر می رسد این اهداف محقق شده باشد؟

سفر آقای جلیلی در پی این است که فشارهای دولت آمریکا برای همراهی چینی ها با این کشور افزایش پیدا کرده. نگرانی های دولت ایران این است که چینی ها سیاست خود را تغییر ندهند و با تحریم های جدید همراهی نکنند. باید بگویم که اصولاً چینی ها با توجه به منافعی که در ارتباط با، هم مسائل سیاسی ایران و هم مسائل اقتصادی، با دولت جمهوری اسلامی ایران دارند، و همین طور به خاطر امتیازاتی که از بابت این مسئله در صحنه جهانی می گیرند، آمادگی این را ندارند که تجدید نظر اساسی در روش خود کنند و همچنان با تصویب تحریم های جدید شدیدتر بر علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت خواهند کرد و در حال حاضر دارند سعی می کنند که موضوع را تا جایی که می توانند عقب بیاندازند و من مطمئن هستم که در مراحل بعدی هم تلاش خود را خواهند کرد که در قالب شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم های جدی و قوی تصویب نشود و اگر تصویب شود بعداً کمک خواهند کرد که اجرا نشود.
XS
SM
MD
LG