لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

حبس ابد برای رهبر نسل‌کشی رواندا


صلح‌بانان آلمانی در حال عزیمت به رواندا
صلح‌بانان آلمانی در حال عزیمت به رواندا

یک دادگاه وابسته به سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه افراد متهم به رهبری عملیات نسل‌کشی در رواندا را که در سال ۱۹۹۴ به کشتار بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر انجامید، به حبس ابد محکوم کرد.


سخنگوی دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به نسل‌کشی در رواندا اعلام کرد که متهم ردیف اول به نام تئونسته باگوسورا به جرم مشارکت در نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی محکوم شده است. وکیل وی بلافاصله اعلام کرد که به حکم دادگاه اعتراض کرده و تقاضای فرجام خواهد کرد.


تئونسته باگوسورا از افسران ارشد ارتش سابق رواندا است و در جریان این محاکمه دو افسر سابق دیگر این ارتش به خاطر ارتکاب همین جرایم محکوم شده اند. ولی دادگاه آ‌ن‌ها را از اتهام دیگر، یعنی توطئه و طراحی نسل کشی، تبرئه کرد.


نمایند رواندا در دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به نسل‌کشی در رواندا، ضمن ابراز رضایت از حکم صادرشده گفت نکته مهم این است که نفس نسل‌کشی در این دادگاه اثبات شده است.


در جریان نسل کشی سال ۱۹۹۴، نظامیان تندرو هوتو تبار طی حدود ۱۰۰ روز، صدها هزار نفر از توتسی تباران و هوتو های میانه‌رو را در رواندا به قتل رساندند.


بعدها نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی به خاطر انفعال و ناتوانی از جلوگیری وقوع این نسل کشی به شدت مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی طرفدار حقوق بشر قرار گرفتند.


دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به نسل‌کشی در رواندا در حکم خود تئونسته باگوسورا را درعین حال به جرم ترور نخست‌وزیر میانه‌رو هوتوتبار و قتل ۱۰ مامور پاسدار صلح بلژیکی و چند سیاست‌مدار دیگر محکوم کرد.


تئونسته باگوسورا در زمان وقوع این نسل‌کشی فرمانده ستاد نیروهای مسلح رواندا بود.


وی در سال ۱۹۹۶ در کشور کامرون بازداشت شد و دادگاه رسیدگی به جرایم وی از سال ۲۰۰۲ کار خود را آغاز کرد.


وی در جریان محاکمه ضمن رد تمامی اتهامات مربوط به نسل‌کشی و قتل پاسداران صلح خارجی، مدعی شد که قربانی تبلیغات دولت جدید رواندا است که اکنون در کنترل توتسی‌تباران است.


XS
SM
MD
LG