لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۶

جدیدترین مدل ایرباس به پرواز در آمد


ایرباس ۳۵۰ سری هزار، که پیشرفته‌ترین مدل ایرباس محسوب می‌شود به تازگی به پراوز در آمده است این در حالی است که برخی از منابع خبری در ایران از احتمال تغییر سفارش ایران از مدل ۳۸۰ به این مدل خبر داده اند.

هواپیما A۳۵۰-۱۰۰۰ که به تازگی به پرواز در آمده است بزرگترین هواپیمای دو موتوره‌ای است که ایرباس تاکنون تولید کرده است.

این هواپیما از پایگاه هوایی ایرباس در شهر تولوز در جنوب فرانسه به پرواز درآمد و پس از چند ساعت بر فراز جنوب فرانسه، به این پایگاه بازگشته است.

ایرباس A۳۵۰-۱۰۰۰ با برد ۱۵ هزار کیلومتری اش، امکان پرواز بدون توقف بین قاره ای را فراهم می‌کند.

موتورهای این هواپیما توسط شرکت رولزرویس تولید شده است. قرار است پس از یک سال آزمایش، خطوط هوایی قطر نخستین فروند از این هواپیما را سال آینده دریافت کند.

پروژه ایرباس A۳۵۰ از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است. هواپیمای ۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنهٔ آن به‌جای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.

این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شده است و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار آمده است.ایرباس A۳۵۰-۱۰۰۰ با هدف رقابت با بوئینگ ۷۷۷ ساخته شده و به گفته ایرباس، مصرف سوخت آن ۲۵ درصد کمتر است و ۳۰ تن وزن کمتری دارد.

پیش تر مدل‌های سری ۸۰۰ و ۹۰۰ این هواپیما تولیدی شده بودند که رقیب اصلی بوئینگ ۷۸۷ هستند حالا با ورود ۳۵۰ سری هزار، این شرکت دوباره به نبرد با بوئینگ ۷۷۷ روی آورده است.

در گذشته ایرباس با مدل ۳۴۰ سری ۶۰۰ که چهار موتور پرمصرف داشت با بوئینگ ۷۷۷ که دو موتور پر قدرت دارد رقابت می‌کرد. اما ۳۴۰ به تازگی تولیدش متوقف شده است.

با توجه به گزارش‌های فنی و مقایسه‌های مختلف، بوئینگ ۷۷۷ دارای مصرف سوخت و هزینه تعمیرات کمتری در مقابل ایرباس ۳۴۰ است. بیشتر خطوط پروازی جهان هم برای دوربردترین هواپیماهای خود از بوئینگ ۷۷۷ استفاده می‌کنند. بوئینگ ۷۷۷ برد پروازی تا ۱۷ هزار کیلومتر دارد. حالا ایرباس می‌خواهد با مدل ۳۵۰ سری هزار بازی را به نفع خود تغییر دهد.

قطر موتور یک هواپیمای ۷۷۷ به اندازه قطر یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ است. موتور این هواپیما هم از قوی‌ترین موتورهای هواپیمای مسافربری در جهان محسوب می‌شود. این هواپیما در دو کلاس پروازی ظرفیت ۴۵۰ مسافر را دارد و قیمت آن حدود ۳۲۰ میلیون دلار است.

ایران‌ایر خواستار به‌کارگیری بوئینگ ۷۷۷ است و در مذاکراتش با این شرکت خواستار خرید ۱۵ فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و ۱۵ فروند ۷۷۷-۹ شده بود اما حالا با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده احتمال خرید این مدل بوئینگ کاهش یافته است.

از طرفی در ایران انتقاد به خرید ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ که بزرگ‌ترین هواپیمای مسافر بری جهان است افزایش یافته، چرا که منتقدان معتقدند فرودگا‌های کمی‌ در ایران ظرفیت این هواپیما را دارند و بهتر است به جای خرید این هواپیما مدل کاربردی‌تری مانند ایرباس ۳۵۰ سری هزار به تعداد بیشتری خریداری شود شاید به همین دلیل باشد که خبرگزاری ایسنا از احتمال جایگزین شدن ایرباس ۳۵۰ به جای ۳۸۰ خبر داده است.

البته هم اکنون مدل ۳۲۱ ایرباس آماده تحویل به ایران است و پس از این مدل هم مدل‌های ۳۳۰ تحویل ایران خواهد شد. ایران برای پرواز‌های دوربرد به مدل ۳۵۰ نیاز دارد البته فعلا معلوم نیست ایرباس ۳۵۰ سری هزار که توسط ایران‌ایر سفارش گذاری شده و احتمالا تقاضا برایش توسط ایران ایر هم افزایش خواهد یافت، چه زمانی به ایران تحویل داده خواهد شد.

ایرباس اعلام کرده است که از هم اکنون ۱۹۵ سفارش قطعی برای ۳۵۰ سری هزار دریافت کرده است و به این ترتیب امیدوار است طی سال‌های آینده و با گسترش فروش سایر محصولاتش، سهم ۵۰ درصدی از بازار هواپیماهای پهن‌پیکر را بدست آورد.

در تفاهم نامه اولیه بین ایرباس و ایران ایر این شرکت ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ سفارش داده است. اگر ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ با این مدل تعویض شود سفارش ایران به ۲۸ فروند خواهد رسید. شرکت ایرباس مدعی است که مصرف سوخت این هواپیما و هزینه‌های عملیاتی آن به مراتب کمتر از بوئینگ ۷۸۷ است.

این مدل در سه سری ۸۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ به ترتیب در دو کلاس پروازی می‌تواند ۲۷۶، ۳۱۵ و ۳۸۷ مسافر را جابه‌جا کند و به این ترتیب ۲۶۹، ۳۰۴ و ۳۵۱ میلیون دلار قیمت و تا ۱۵ هزار کیلومتر، برد پروازی دارد.

مدل سری ۸۰۰ ایرباس ۳۵۰ حدود ۶۰ متر، سری ۹۰۰ حدود ۶۶ متر و سری هزار حدود ۷۳ متر طول دارد. ایرباس در مجموع برای هر سه مدل از ۳۵۰ تا کنون بیش از ۸۰۰ سفارش خرید دریافت کرده است. البته به دلیل تکنولوژی بالا ایرباس از برنامه تولید این هواپیما بسیار عقب است. فعلا شرکت قطر ایر با ۸۰ ، امارات با ۷۰ و سنگاپور ایر با ۷۰، سه مشتری اصلی این هواپیما هستند.

اگر سفارش ایران به ۲۸ فروند برسد ایران ایر جزو ۲۰ شرکت هوایی جهان از نظر تعداد است که خواستار خرید این هواپیما است. خرید این مدل با این تعداد می‌تواند روح تازه ای را در بدنه بی‌جان شرکت ایران ایر بدمد و ایران را برای رقابت با شرکت‌های هوایی در خاورمیانه امیدوار کند.

در حال حاضر ایرانیان سالانه بیش از سه میلیارد دلار برای خرید بلیط هواپیما از شرکت‌های هوایی خارجی مانند قطر و امارات هزینه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG