لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

بهترین خطوط هوایی سال از نظر وب‌سایت معتبر هوانوردی


شرکت هوایی امارات با چهار پله صعود به عنوان بهترین خط هوایی سال انتخاب شد. شرکت قطر ایرویز که پیش از این در مقام اول بود حالا در مکان دوم رده‌بندی بهترین خطوط هوایی سال جای گرفته است.

هم‌اکنون قطر و امارات متحده عربی با توسعه خطوط هوایی و توسعه زیرساخت‌های بسیار قوی به‌ویژه فرودگاه‌های مدرن به کانون پروازی و ترانزیتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده‌اند. فرودگاه بین‌المللی دبی به تنهایی در سال توان پذیرش ۷۰ میلیون مسافر را دارد این در حالی است که، برای نمونه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تنها می‌تواند سالی ۶ میلیون مسافر را پذیرش کند.

یکی از معتبر‌ترین رده‌بندی‌های شرکت‌های هوایی در جهان را سایت worldairlineawards انجام می‌دهد.

بر اساس این رده‌بندی خط هوایی امارات، قطر، سنگاپورایرلاین، کتی پاسیفیک، ان‌ا (آنا)، اتحاد، ترکیش‌ایر، ای‌وی‌اِی، کانتاس و لوفت‌هانزا، به ترتیب در مکان‌های اول تا دهم قرار دارند.

شرکت‌های هوایی عربی طی سال‌های اخیر سعی در ارائه خدمات بسیار لوکس کرده‌اند و در این زمینه تلاش می‌کنند از یکدیگر پیشی بگیرند.

در بخش «فرست‌کلاس» هواپیمایی اتحاد با بهره‌گیری از فضای مناسب و بزرگ در ایرباس ۳۸۰ توانسته برای هر سرنشین ثروتمند این کلاس یک اتاق کوچک بسازد.

شرکت هواپیمایی اتحاد در نوامبر ۲۰۰۳ به فرمان شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان راه‌اندازی شد و در حال حاضر روزانه به حدود ۱۰۰ مقصد، در خاورمیانه، اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا، آسیا و استرالیا پروازهای مستقیم دارد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر ابوظبی، امارات متحده عربی قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی ابوظبی، قطب این شرکت هواپیمایی است.

الاتحاد هم اکنون دارای ۱۲۰ فروند هواپیمایی مدرن است و برای گسترش خطوط خود سفارش حدود ۲۰۰ هواپیمایی جدید را داده است.

سفارش‌های جدید این شرکت شامل ۱۰ فروند ایرباس ۳۲۰ نئو، ۲۶ فروند ایرباس ۳۲۱ نئو، ۶۲ فروند ایرباس ۳۵۰، پنج ایرباس ۳۸۰، ۲۸ بوئینگ ۷۷۷، ۶۶ بوئینگ ۷۸۷ و یک فروند ایرباس ۳۳۰ است.

البته همچنان شرکت‌های عربی رقبای سر سختی به‌خصوص در شرق آسیا دارند.

در بخش بیزینس کلاس شرکت سنگاپو ایرلاینز که طی سال‌های اخیر همیشه جزو بهترین خطوط هوایی جهان بوده، توانسته است با طراحی آرامش‌بخش فضای سرنشین و کترینگ عالی با تنوع غذایی متنوع که شامل غذاهای مختلف شرق آسیا است، عملکرد بهتری در مقایسه با خطوط عربی داشته باشد.

شرکت سنگاپور ایرلاینز در سال ۱۹۴۷ توسط شرکت مالایَن ایرویز تاسیس شد. قطب این شرکت هواپیمایی؛ فرودگاه چانگی سنگاپور است.

این شرکت هواپیمایی حامل پرچم سنگاپور است که طی ۵ سال اخیر بیش از ۸۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است. این شرکت هم اکنون جزو پنچ شرکت بزرگ هوایی جهان محسوب می‌شود.

کتی پاسیفیک دیگر شرکت هوایی از شرق آسیا است که در ده سال اخیر همیشه جزو پنج خط هوایی اول دنیا از نظر کیفیت قرار داشته است.

این شرکت در سال ۱۹۴۶ توسط روی سی. فارل آمریکایی و سیدنی دی کانتزو استرالیایی راه‌اندازی شد و در حال حاضر روزانه به ۱۶۸ مقصد که در ۴۲ کشور هستند پرواز دارد. این شرکت به طور متوسط سالیانه ۳۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

دفتر مرکزی این شرکت در هنگ‌کنگ قرار دارد و از فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ به‌عنوان قطب شرکت هواپیمایی خود استفاده می کند. این شرکت در حال حاضر در ناوگان هوایی خود، دارای ۱۳۸ فروند هواپیمای مسافربری و باربری است.

شرکت آ‌نا (ای‌ان‌ای) ژاپن که اسم کامل آن آل نیپون ایرویز است، در مکان پنچمین خط هوایی جهان جا گرفته است.

این شرکت طی ده سال اخیر هر ساله جوایز بسیاری را در زمینه‌های مختلف دریافت کرده است و اولین خط هوایی جهان بود که پیشرفته‌ترین هواپیمای شرکت بوئینگ یعنی مدل ۷۸۷ را به کار گرفت. شرکت آل نیپون ایرویز در ماه دسامبر سال ۱۹۵۲ راه‌اندازی شد و در حال حاضر به بیش از ۴۹ مقصد داخلی ژاپن و ۳۲ مقصد بین‌المللی به‌صورت روزانه پروازهای مستقیم دارد. این شرکت هم‌اکنون مالک ۲۱۰ فروند هواپیمای مسافربری در ناوگان هوایی خود است.

در مکان هفتم رده‌بندی، شرکت ترکیش قرار دارد. شرکتی که طی سال‌های اخیر هر سال رشد می‌کرد، طی سال گذشته روند نزولی خود را آغاز کرده و اکنون سه پله در رده جهانی با افت مواجه شده است.

ترکیش ایرلاینز، شرکت هواپیمایی حامل پرچم ترکیه است که در سال ۱۹۳۳ به دستور مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد و در حال حاضر روزانه به ۲۴۷ مقصد، در اروپا، آسیا، آفریقا و ایالات متحده آمریکا پروازهای مستقیم دارد. این شرکت در سال بالای ۵۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می کند. پس از ضعیف شدن خطوط هوایی ایران نفوذ زیادی در ایران داشته است و بسیاری از مسیرهای پروازی را به صورت غیر مستقیم به ایران پوشش می‌دهد.

با این همه خطوط هوایی ایران امید دارند، با خرید هواپیماهای جدید بتواند به رقابت با این خط هوایی در منطقه بپردازند.

ایران‌ایر در حال حاضر سفارش بیش از ۲۰۰ هواپیمای بوئینگ و ایرباس را داده است. البته با وجود این سفارشات رقابت با ترکیش سخت خواهد بود چرا که هواپیماهایی که قرار است ایران ایر بخرد اگر بر سر فروش آن ها مانع تراشی ایجاد نشود، طی ده سال آینده به‌تدریج وارد ناوگان ایران ایر خواهند شد. این در حالی است که ترکیش ۳۳۳ هواپیمای عملیاتی دارد و حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای دیگر نیز سفارش داده است. در آمد سالانه ترکیش بیش از ۱۰ میلیارد دلار است.

ای‌وی‌اِی، هشتمین خط هوایی جهان هم در شرق آسیا قرار دارد. این شرکت هواپیمایی تایوانی در سال ۱۹۸۹ راه‌اندازی شد و در حال حاضر روزانه به ۷۳ مقصد در آسیا، استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی، پروازهای مستقیم دارد. این شرکت در حال حاضر در ناوگان هوایی خود، دارای ۶۵ فروند هواپیمای جت مسافربری است.

در آخرین رده‌بندی بهترین خطوط هوایی، خط هوایی استرالیایی کانتاس در مکان نهم قرار دارد. این شرکت معمولا یکی از بهترین کترینگ‌های هوایی جهان را دارد.

شرکت کانتاس که شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیا و بزرگ‌ترین خط هوایی این کشور است در سال ۱۹۲۰ تاسیس شد. این شرکت هم‌اکنون پس از خطوط هواپیمایی کی‌ال‌ام و اویانکا، سومین شرکت قدیمی و فعال هواپیمایی جهان به‌شمار می‌رود.

شرکت آلمانی لوفت‌هانزا در رده‌بندی بهترین خطوط هوایی در مکان دهم قرار دارد. این شرکت طی چند سال اخیر در رقابت شدید با خطوط هوایی از شرق آسیا و خاورمیانه کمی در رده‌بندی ها عقب افتاده است. ولی این خط هوایی همچنان بهترین خط هوایی در اروپای غربی است.

این شرکت هواپیمایی به‌عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان بر پایه میزان درآمد شناخته می‌شود. این شرکت در سال گذشته میلادی ۳۲ میلیارد یورو در آمد داشته است

XS
SM
MD
LG