لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

شورش در غرب چین «۲۷ کشته» برجای گذاشت


ایالت خودگردان شین‌جیانگ -به رنگ قرمز- بر نقشه چین
ایالت خودگردان شین‌جیانگ -به رنگ قرمز- بر نقشه چین
شورش و زد و خورد میان پلیس و اویغورتبارهای چین در شین‌جیانگ، در انتهای غربی چین و نزدیک مرز پاکستان، چهارشنبه پنجم تیرماه -بنا به گفته مقام‌های محلی- ۲۷ کشته برجای گذاشت.

این شورش ساعت‌های اولیه صبح آغاز شد؛ به گفته مقام‌های چین، پلیس پس از آنکه «گروهی از شورشیان مسلح به سلاح سرد» از جمله به یک پاسگاه حمله کرده‌اند، به روی آنها آتش گشوده است.

گزارش‌ها از مرگ ۹ نفر از افراد پلیس نیز حکایت دارند.

شین‌هوا، خبرگزاری چین، می‌گوید هفده نفر -از جمله نه نفر از نیروهای پلیس- پیش از آنکه پلیس به سوی شورشیان شلیک کند، کشته شدند. این گزارش می‌گوید «شورشیان به شهروندان حمله کرده و خودروهای پلیس را آتش زده‌اند».

اویغورها، ساکنان مناطق غربی و شمال‌غربی چین در ایالت خودگردان شین‌جیانگ هستند. مرکز این ایالت اورومچی‌ست و شهروندان، عمدتا ترک‌تبار و مسلمان‌اند.

اختلافات و شورش‌ها علیه دولت مرکزی، و نیز جدایی‌خواهی در آن سابقه دارد و به همین دلیل نیز بیشتر رسانه‌ها، درگیری تازه در این منطقه را به همین اختلافات نسبت می‌دهند.

یکی از آخرین شورش‌های گسترده در این منطقه در سیزدهم تیرماه ۱۳۸۸ در اورومچی رخ داد. در پی آن شورش دست‌کم ۲۰۰ نفر کشته و ۱۷۰۰ نفر زخمی شدند.

دولت مرکزی معمولا شورشیان و نیز برخی از معترضان را مرتبط با گروه‌های افراطی اسلامی می‌داند.

از سوی دیگر دلشاد رشید، سخنگوی کنگره جهانی اویغورها، در بیانیه‌ای برای خبرگزاری فرانسه، پکن را به دلیل «فشارهای ممتد و فتنه‌انگیزی» مسبب شورش‌ها می‌داند. کنگره جهانی اویغورها گروهی‌ست در تبعید که در خود چین به دلیل آنچه دولت فعالیت‌های «جدایی‌خواهانه»‌اش می‌نامد، غیرقانونی محسوب می‌شود.

هم‌زمان با این تازه‌ترین درگیری رسانه‌های چینی اعلام کرده بودند که نه نفر از شهروندان منطقه از جمله به دلیل «نفرت‌پراکنی قومی» به زندان محکوم شده‌اند.

حکم‌های تازه درست در زمانی نزدیک به سالگرد شورش‌های سال ۱۳۸۸ اعلام شده است.

طی سال‌های گذشته بر تعداد «هان»ها در مناطق اویغورنشین به طور فزاینده‌ای افزوده شده است. هان‌ها از بزرگ‌ترین و قدرمتندترین تبارهای چین هستند که در مقاطع تاریخی بسیاری قدرت را در این سرزمین در دست داشته‌اند.

دلیل رسمی مهاجرت آنها به غرب چین «جست‌وجوی کار» عنوان شده است. در منطقه تبت چین نیز بر حضور «هان‌ها» افزوده شده است. این موضوع طی سال‌های گذشته به برخی اختلافات و درگیری‌های خونبار انجامیده است.

حکومت مرکزی چین اطلاعات و اخبار در مورد شورش‌ها در مناطق غربی چین را راسا اعلام می‌کند. دسترسی به اخبار دیگر به شدت مشکل است. اینترنت نیز در این منطقه به‌شکل گسترده‌ای فیلتر و در برخی موارد دسترسی به آن قطع می‌شود.
XS
SM
MD
LG