لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

انتقاد کلینتون از سخنان ترامپ در مورد نبرد موصل


نامزد حزب دمکرات به انتقاد از گفته‌های رقیب جمهوری‌خواه خود در مورد نبرد موصل پرداخته و می‌گوید این سخنان گواه دیگری‌ست که دونالد ترامپ شایستگی فرماندهی کل قوای ایالات متحده را ندارد.

|صفحه ویژه انتخابات آمریکا: اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌ها را دنبال کنید|

روز یک‌شنبه دوم آبان (به وقت آمریکا) دونالد ترامپ در نوشته‌ای در حساب توئیتر خود، گفته‌ بود «حمله (برای بازپس‌گیری) موصل، به یک فاجعه تبدیل می‌شود. ما از ماه‌ها قبل به آن‌ها هشدار دادیم (که قرار است به موصل حمله شود). ایالات متحده خیلی ابله جلوه می‌کند».

آقای ترامپ سپس در روز دوشنبه، در یک سخنرانی انتخاباتی در سنت‌آگوستین -ایالت کلیدی فلوریدا- تاکید کرد «حالا در موصل گیر افتاده‌ایم. دشمن سخت‌تر از آن است که تصور می‌کردند. آن‌ها (دشمن) فرصت زیادی برای آماده‌شدن داشتند».

او افزوده است «وحشتناک است. شرایط دهشتناکی‌ در حال وقوع است. چرا به آن‌ها گفتیم می‌خواهیم [به موصل] حمله کنیم؟».

هیلاری کلینتون، به این سخنان واکنش نشان داده و گفته است «او عملا، پیش از شروع نبرد، شکست را اعلام کرده‌است… او یک بار دیگر به جهان ثابت کرد، به قدرت رسیدن یک فرمانده کل قوا، فاقد شایستگی، به چه معنی می‌تواند باشد».

خانم کلینتون می‌گوید رقیب جمهوری‌خواهش هیچ برنامه‌ای برای موصل ندارد؛ «این موضوع نه تنها اشتباه، بلکه خطرناک است. و باید جلوی آن در هشتم نوامبر (رای‌گیری نهایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) گرفته شود».

خانم کلینتون از اینکه ترامپ آمریکا را «ابله» توصیف کرده نیز انتقاد کرده و می‌گوید «تصور کنید، این همان فردی‌ست که می‌گوید در مورد داعش اطلاعاتش بیشتر از ژنرال‌ها است».

نبرد برای بازپس‌گیری موصل هفته پیش آغاز شد و نیروهای امنیتی عراق، ارتش و پلیس ملی، همراه پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور در حال پیشروی به سوی مرکز این شهر هستند.

موصل، مهم‌ترین شهر عراق است، که در جریان پیشروی‌های گسترده گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در دو سال پیش، به تصرف این گروه افراطی درآمد. نیروهای عراقی عملا بدون آن‌که مقاومتی از خود نشان دهند، شهر را رها کردند. طی ماه‌های گذشته اما کارزار نظامی و سیاسی برای بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده شدت گرفت و پس از کنترل فلوجه، در حالی‌که آماده‌سازی عملیات موصل مدت‌هاست ادامه دارد، یورش به این شهر در شمال عراق نیز آغاز شد.

XS
SM
MD
LG