لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

خشونت‌ها در مصر بار دیگر قربانی گرفت


دست‌کم شش نفر در تازه‌ترین دور خشونت‌هایی که پس از تظاهرات هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر، در روز جمعه هشتم شهریور ماه رخ داد، جان خود را از دست دادند.

این تظاهرات که در شهرهای مختلف آن کشور برگزاری شد، در موارد عمده بدون خشونت گسترده به پایان رسید، اما مقام‌های امنیتی می‌گویند شش نفر کشته شدند و در موردی نیز به‌سوی راه‌پیمایان در یکی از محله‌های قاهره گاز اشک‌آور پرتاب شده است.

بنا به گفته مقام‌های امنیتی ۵۰ نفر زخمی و ۲۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

نیروهای امنیتی و ارتش مصر بار دیگر هشدار داده بودند که در مراکز حساس، چنانچه خشونتی از سوی تظاهرکنندگان بروز پیدا کند، به سوی آنها شلیک خواهند کرد.

پیشتر نیز چنین هشدارهایی صادر شده بودند. ارتش و نیروهای امنیتی در مواردی در کنار پایگاه‌ها یا مراکز سیاسی و نظامی مصر به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده و شماری از آنها را کشته‌اند.

دو هفته پیش در خونبارترین خشونت‌های آن کشور، ۶۰۰ نفر از هواداران محمد مرسی در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

خشونت‌های کم‌نظیر دو هفته پیش پس از آن شدت گرفت که ارتش مصر شروع به پاکسازی تجمعات خیابانی هواداران مرسی کرد، که برای چند هفته از زمان سرنگونی او در خیابان‌ها مانده بودند.

پس از آن نیروهای امنیتی به طور گسترده‌ای رهبران اخوان‌المسلمین که مرسی برآمده از آن است و سازماندهی عمده راهپیمایی‌ها علیه دولت موقت و برای بازگرداندن مرسی به قدرت را بر عهده داشتند، بازداشت کرد.

در روزهای گذشته اوضاع در مصر آرام‌تر از دو هفته پیش و روزهای پس از آن بود، اما هواداران مرسی، پس از نماز جمعه باز هم در گروه‌های کوچک‌تر در خیابان‌های شهرهای آن کشور تجمع کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید هزاران نفر بعد از ظهر روز جمعه در قاهره و ۱۰ هزار نفر در شهر اسکندریه تظاهرات کرده‌اند و این علاوه بر تظاهرات در شهرهای دیگر است که به گفته دفتر اخوان‌المسلمین در لندن در ۱۵ محله قاهره و ۳۲ شهر مصر برگزار شده‌ است.

رویترز در عین حال از قول فرید اسماعیل، یکی از سیاست‌مداران اخوان‌المسلمین در مصر که در خفا به سر می‌برد و هنوز بازداشت نشده، می‌نویسد این راهپیمایی‌ها همچنان در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG