لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

اردوغان: شبه‌نظامیان کُرد سوریه هنوز به شرق فرات بازنگشته‌اند


کودکی در مرز ترکیه و سوریه شاهد صحنه‌های نبرد است
کودکی در مرز ترکیه و سوریه شاهد صحنه‌های نبرد است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بدون اشاره مستقیم به منبع گفته‌ها، سخنان مطرح‌شده در مورد بازگشت شبه‌نظامیان کُرد سوریه به شرق فرات را رد کرده‌است.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

اردوغان دوازدهم شهریور ماه، در جریان یک سخنرانی در آنکارا گفت «در حال حاضر بعضی‌ها می‌گویند آنها (کُرد‌ها) به شرق (فرات) بازگشته‌اند، ولی ما می‌گوییم: نه. آن‌ها به آن سو نرفته‌اند».

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرده، برای کشورش، عقب‌نشینی احتمالی شبه‌نظامیان به منطقه‌ای که آنکارا خواستار آن شده، قابل رویت خواهد بود.

ترکیه از آغاز شهریور ماه دست به عملیاتی در داخل خاک سوریه زد که از یک سو مواضع شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» را هدف گرفت، از سوی دیگر به درگیری‌های نسبتا شدیدی با ائتلافی از شورشیان عمدتا کرد، که درگیر نبرد زمینی با «داعش» هستند، انجامید.

ترکیه می‌گوید کرد‌های مسلح سوریه، که عمدتا اعضای یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) هستند و از منظر آنکار، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ‌کا‌کا) ندارند، باید به شرق فرات بازگردند. به این ترتیب، آنها باید از مناطق اطراف جرابلس یا منبج خارج شوند.

درگیری میان ارتش ترکیه و شورشیان در گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» با ابراز نگرانی آمریکا روبه‌رو شده که از این گروه در نبردها علیه «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند.

در حالی‌که گزارش‌هایی از آتش‌بس ترکیه و شبه‌نطامیان کرد منتشر شده بود، در روز چهارشنبه، دولت ترکیه، مجددا با «تروریست» توصیف کردن این دسته‌ از شبه‌نظامیان، برپایی آتش‌بس را رد کرد.

روز دوشنبه یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته بود کردها به شرق بازگشته‌اند که اکنون رئیس‌جمهوری ترکیه، این موضوع را نیز تکذیب می‌کند.

آقای اردوغان در عین حال تاکید کرده از منظر دولت او شبه‌نظامیان کرد سوریه «تروریست» هستند و «هیچ‌کس نمی‌تواند از ما توقع داشته باشد، اجازه دهیم یک دالان ترور برپا شود. ما اجازه نخواهیم داد».

اشاره رئیس‌جمهوری ترکیه به خبرها و گزارش‌های منتشرشده طی سال‌های گذشته در این مورد است که، کُرد‌ها در سوریه، به دنبال یکپارچه کردن سه «کانتونی» هستند که در شمال سوریه شکل گرفته‌است.

نبردها میان ترکیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت واشینگتن در سوریه، تحولی تازه در اوضاع پیچیده و جنگ داخلی سوریه با نزدیک به نیم میلیون قربانی و میلیون‌ها آواره است. سوریه از یک سوی صحنه نبردهای نیروهای دولتی و متحدان آن با شورشیان و متحدان آنها است، از سوی دیگر محل جنگ با «حکومت اسلامی»؛ گروهی که زمانی، وزیر دفاع پیشین آمریکا، خطر آن را «قریب‌الوقوع» و تشکیلات آن را بسیار سازمان‌یافته و «فراتر از آن چه دیده‌شده» توصیف کرده بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۱۱ شهریور ماه در جمع خبرنگاران گفته واشینگتن از تلاش‌های آنکارا برای ایجاد امنیت در مرز ترکیه حمایت می‌کند و در عین حال تاکید کرده که همه باید بر نبرد با «حکومت اسلامی» متمرکز شوند.

XS
SM
MD
LG