لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

وزیران خارجه اروپایی روز دوشنبه با ظریف «دیدار می‌کنند»


یک مقام اروپایی گفته است که برخی از وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، اول تیر ماه، با وزیر خارجه ایران، در راستای تلاش‌ها برای رسیدن به توافق اتمی، دیدار می‌کنند.

همزمان وزیر خارجه فرانسه نیز تاکید کرده است که هر توافقی با ایران باید قابل راستی‌آزمایی باشد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از قول یک منبع اروپایی نقل کرده است که دیدار وزیران خارجه کشورهای اروپایی و محمد جواد ظریف در آستانه رسیدن به موعد مقرر برای تدوین سند نهایی توافق هسته‌ای انجام می‌شود.

به گفته این منبع خبری «این یک دیدار سیاسی، در راستای مذاکرات جاری، پیشاپیش مرحله پایانی‌ست». به گفته این منبع، فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتان‌مایر و لوران فابیوس، وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه، به دیدار با آقای ظریف می‌روند.

پیشاپیش قرار بود محمد جواد ظریف با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در لوکزامبورگ، دیدار کند.

آقای فابیوس که خود در حال حاضر در بیت‌المقدس برای انجام دیدارهایی در مورد انجام مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها به سر می‌برد، به موضوع مذاکرات نیز اشاره کرده است.

وزیر خارجه فرانسه به خبرنگاران گفته است «فکر می‌کنیم، که باید در مورد توافق احتمالی [با ایران] اگر به دست آید، خیلی محکم باشیم، که توافی قوی حاصل شود.»

او افزوده این موضوع به معنی آن است که توافق احتمالی قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد.

این گفته‌های وزیر خارجه فرانسه تاکیدی مجدد بر موضع پاریس است که پیشتر نیز بیان شده بود.

از جمله در ۲۱ خرداد ماه که فابیوس در مصاحبه‌ای در پاریس گفته بود توافق اتمی با ایران «باید قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد، اما در این باره هنوز هیچ تضمینی نیست».

در گزارش‌های پیشتر منتشر شده، آمده بود که فابیوس و ظریف، روز اول تیر ماه، دیدار خواهند کرد.

ایران و قدرت‌های جهانی در گروه موسوم به ۵+۱، یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، آمریکا و چین، در ۱۳ فروردین ماه در لوزان به تفاهمی دست یافتند که پایه مذاکراتی برای تدوین سند نهایی توافق اتمی شده است.

طی روزهای گذشته و با رسیدن به موعد تعیین‌شده، یعنی دهم تیر ماه، برای پایان دادن به مذاکرات، تلاش‌های دیپلماتیک و دیدارهای نمایندگان طرف‌ها نیز به طور مکرر و پشت سر هم، در وین، پایتخت اتریش، در جریان بوده است.

XS
SM
MD
LG