لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

فابیوس: هر توافقی با ایران باید قابل راستی‌آزمایی باشد


در اشاره‌ای دیگر به لزوم بازرسی از سایت‌های اتمی ایران، وزیر خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه، ۲۱ خردادماه، گفت که در هر توافقی با جمهوری اسلامی، گروه ۵+۱ باید بتواند «سایت‌ها را راستی‌آزمایی کند»، اما به گفته او «در این مورد هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه،‌ روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای در پاریس گفت که توافق اتمی با ایران «باید قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد، اما در این باره هنوز هیچ تضمینی نیست».

اظهار نظر این عضو گروه ۵+۱ که همواره در نقشی سخت‌گیرانه‌تر از دیگر اعضای این گروه در برابر جمهوری اسلامی ظاهر شده در حالی منتشر می‌شود که کمتر از سه هفته به پایان مهلت نهایی کردن توافقی جامع بر سر فعالیت اتمی ایران مانده است.

مذاکره‌کنندگان تیم اتمی ایران در مقابل مذاکره‌کنندگان شش کشور عضو گروه ۵+۱ اکنون تنها تا پایان ماه جاری میلادی یعنی تنها ۲۰ روز فرصت دارند که به توافق جامع دست یابند.

با این همه به گفته وزیر خارجه فرانسه دو گروه «هنوز به پایان بحث» نرسیده‌اند.

لوران فابیوس در مصاحبه خود تاکید کرده که «ما خواهان توافق با ایران هستیم»، اما از سوی دیگر این شرط را مطرح کرده است که «توافق باید قابل راستی‌آزمایی، مستحکم و پایدار باشد و ما هنوز هیچ تضمینی در این باره نداریم».

به گفته آقای فابیوس، توافقی که «قابل راستی‌آزمایی نباشد قابل اجرا هم نخواهد بود».

در همین زمینه وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر هم هشدار داده بود که کشورش به هیچ وجه از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کند، مگر آن که این توافق امکان دسترسی به تمام تاسیسات اتمی ایران از جمله مراکز نظامی را میسر سازد.

به گزارش رویترز، لوران فابیوس روز چهارشنبه، ششم خرداد، به نمایندگان پارلمان فرانسه گفت: «اگر در توافق هسته‌ای صراحتا به امکان بازرسی از تاسیسات ایران از جمله مراکز نظامی اشاره نشود، فرانسه این توافق را نخواهد پذیرفت.»

آقای فابیوس این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مسئله بازرسی از مراکز نظامی ایران را منتفی دانسته و یکی از فرماندهان سپاه پاسداران نیز عنوان کرده بازرسی از این مراکز به هر عنوانی که باشد حکم جاسوسی را دارد.

اظهار نظر روز پنج‌شنبه وزیر فرانسوی یادآور اظهار نظر مقامی آمریکایی است که روز چهارشنبه بر لزوم تحقیق از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

به گزارش رویترز، این مقام ارشد در دولت آمریکا که به نامش اشاره‌ای نشده است اظهار داشت: «می‌دانیم که توافقی در کار نخواهد بود، مگر آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند با هر شیوه مناسب و لازم [درباره برنامه هسته‌ای ایران] تحقیق کند و این امر شامل دسترسی مدیریت‌شده به سایت‌ها و اماکن مختلف است.»

ایران و گروه ۱+۵ تاریخ ۱۰ تیرماه را مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی تعیین کرده‌اند، اما از اظهارات این روزهای طرفین چنین برمی‌آید که همچنان اختلافات بسیاری وجود دارد.

XS
SM
MD
LG