لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

عبدالله مومنى آزاد شد


عبدالله مومنی
عبدالله مومنی
عبدالله مومنى، سخنگوى دفتر ادوار تحکیم وحدت پس از تحمل بیش از هشت ماه زندان با پرداخت وثیقه‌ای سنگین به طور موقت و برای گذراندن مرخصی پنج روزه از زندان آزاد شده است.

عبدالله مومنى که در انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه ریاست ستاد شهروند آزاد مهدى کروبى را بر عهده داشت، عصر روز ۳۰ خرداد در جریان یورش نیروهاى امنیتى به دفتر این ستاد به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده بود.

این چهره سرشناس جنبش دانشجویى در ایران از سوى شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب به تحمل هشت سال زندان محکوم شده است. وى در حالى به اتهام شرکت در تجمع‌هاى اعتراضى از سوى دادگاه محکوم شده است که گفته مى‌شود در حوادث پس از انتخابات در هیچ تجمعى شرکت نداشته است.

به نوشته سایت نداى سبز آزادى قاضى رسیدگى کننده به پرونده عبدالله مومنى براى آزادى موقت وى ۸۰۰ میلیون تومان وثیقه صادر کرده بود که به دلیل عدم توانایى خانواده آقاى مومنى درتامین این میزان وثیقه آزادى وى به تعویق افتاده بود.

اما به دنبال موافقت قاضى پرونده با تبدیل ۲۵۰ میلیون تومان از وثیقه تعیین شده به قرار کفالت، عبدالله مومنى به طور موقت آزاد شده است.

همزمان سایت اینترنتى «کلمه» نیز از آزادى مهدى فروزنده‌پور، رئیس دفتر میرحسین موسوى خبر داده است.

آقاى فروزنده‌پور که ریاست دفتر میرحسین موسوى را در فرهنگستان هنر برعهده داشت، در روز هفتم دى ماه در منزل شخصى‌اش توسط سه مامور امنیتى بازداشت شده بود.

در روز یکشنبه همچنین جمیله دارالشفایى که در آستانه سالگرد پیروزى انقلاب۵۷ به همراه جمع دیگرى از هنرمندان و روزنامه‌نگاران بازداشت شده بود، پس از تحمل حدود یک ماه زندان آزاد شد.

خانم دارالشفایى فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون است و با مجله فیلم‌نگار هم همکارى مى‌کند.

در روزها و هفته‌هاى گذشته نیز شمار دیگرى از فعالان سیاسى و رسانه‌اى آزاد شده بودند که از آن جمله مى‌توان به محمد ملکى، رییس پیشین دانشگاه تهران، ماشاءالله شمس‌الواعظین، سخنگوى انجمن دفاع از آزادى مطبوعات، عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، محمد جواد مظفر، فعال سیاسى و مدیر انتشارات کویر، بهرنگ تنکابنى، سردبیر مجله موسیقى فرهنگ و آهنگ، روزبه کریمى، روزنامه‌نگار، محمدصادق ربانى، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و على حکمت، عضو شوراى مرکزى انجمن دفاع از آزادى مطبوعات و سردبیر روزنامه توقیف شده خرداد اشاره کرد.

چندى پیش عباس جعفرى‌دولت‌آبادى، دادستان عمومى و انقلاب تهران ضمن تهدید دوباره هواداران جنبش سبز، ابراز امیدوارى کرده بود که دستگیرشدگان رویدادهاى پس از انتخابات آزاد شده و «مردم در آستانه سال جدید بتوانند فرزندانشان را در آغوش بگیرند.»

با اینکه در روزهاى گذشته شمارى از فعالان رسانه‌اى و سیاسى با پرداخت وثیقه‌هاى سنگین آزاد شده یا به مرخصى آمده‌اند، با این حال شمار زیادى از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات همچنان در زندان به سر مى‌برند.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران بیش از چهار هزار نفر از معترضان و فعالان سیاسى و مدنى بازداشت شده اند که به گفته مقام‌هاى قضایى جمهورى اسلامى بسیارى از افراد عادى آزاد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG