لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

ابراهیمی: انتظار ندارم نشست سوریه نتیجه‌ اساسی داشته باشد


اخضر ابرهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه گفت در این دور از مذاکرات میان نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون این کشور، انتظار ندارد «تغییری اساسی در وضعیت سوریه روی دهد».

آقای ابراهیمی شامگاه چهارشنبه ۹ بهمن در کنفرانسی خبری در محل برگزاری مذاکرات در ژنو، گفت که در نوبت صبح، یک جلسه طولانی مشترک با حضور نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه داشته و در نوبت بعد از ظهر، با هرکدام از طرف‌ها، به طور کوتاه و جداگانه گفت‌و‌گو کرده است.

ابراهیمی که میانجی‌گری مذاکرات را بر عهده دارد، گفت: «این دور از مذاکرات را احتمالا روز جمعه به پایان می‌رسانیم و در همان روز بر سر تاریخ بعدی گفت‌وگوها توافق خواهیم کرد.»

او افزود: «انتظار ندارم در این دور از مذاکرات، تغییری اساسی در وضعیت سوریه به وجود آید اما خوشحالم که ما همچنان گفت‌وگو می‌کنیم.»

درباره مسائل مطرح شده در مذاکرات روز چهارشنبه، آقای ابراهیمی گفت: «درباره مسائل ژنو و چگونگی بحث بر سر آن‌ها گفت و کردیم.»

پیش از این گزارش‌ها از پذیرش گفت‌وگو بر سر توافقات کنفرانس ژنو ۱ توسط هیئت نمایندگی دولت سوریه حکایت داشت.

بثینه شعبان، مشاور سیاسی بشار اسد، در این زمینه در جمع خبرنگاران در ژنو گفته بود: «با بحث بر سر توافقات کنفرانس ژنو ۱ با برخی ملاحظات موافقت کردیم.»

تلویزیون دولتی سوریه هم گزارش داد که هیئت نمایندگی دولت اسد با «بحث بر سر بند به بند توافقات کنفرانس ژنو ۱ موافقت کرده است.»

لؤی الصافی سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم در کنفرانسی خبری گفت: «سرانجام نمایندگان نظام اسد با بحث بر سر توافقات ژنو ۱ موافقت کردند.»

او افزود: «ما دیدگاه خود را در این باره مطرح کردیم و منتظر پاسخ هستیم. اکنون اختلاف بر سر اولویت‌ها است. ما عقیده داریم که نخست باید بحث سیاسی و تشکیل دولت انتقالی بررسی شود٬ اما آن‌ها اولویت را با بندهای امنیتی می‌دانند.»

در کنفرانس بین‌المللی ژنو ۱ که در سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد، بر سر تشکیل دولت یا شورای حاکمیت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل توافق شد.

خروج ارتش از شهرها، خروج نیروهای مسلح خارجی از سوریه، پایان کمک تسلیحاتی به طرف‌های درگیر در سوریه، آزادی زندانیان و رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان، از دیگر توافقات ژنو ۱ است.

یافتن راه حلی بر سر مسائل انسانی شهر حمص، از دیگر مسائلی است که به گفته اخضر ابراهیمی، روز چهارشنبه بر سر آن مذاکره شد.

در روزهای گذشته دو طرف بر سر ورود کاروان‌های حامل کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده توسط نیروهای دولتی در حمص توافق کردند. این توافق اما پس از آن به دلیل بروز اختلافاتی، به اجرا در نیامد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: «کاروان‌های حامل کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد آماده‌اند و تنها منتظر چراغ سبز هستند.»

او تاکید کرد که «شکاف» میان دو طرف همچنان بسیار عمیق است با این وجود، گفت‌وگوها برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها، ادامه خواهد داشت.

درباره نقش روسیه و آمریکا آقای ابراهیمی گفت: «روس‌ها با دولت سوریه روابط نزدیکی دارد و آمریکا با مخالفان. آین دو کشور این توانایی را دارند که طرف تحت نفوذ خود را قانع کنند. از سویی دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند. آن‌ها به واقع برای پیش‌برد مذاکرات کمک می‌کنند.»

روز چهارشنبه خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داد که دپیلمات‌های واشینگتن و مسکو در ژنو، بر سر افزایش فشارها بر نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه برای پیش‌برد مذاکرات، به توافق رسیده‌اند.
XS
SM
MD
LG