لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

«نگرانی اصلی سازمان بهزیستی»؛ افزایش مخدرهای صنعتی‌ و زنان معتاد


رئیس سازمان بهزیستی ایران می‌گوید در حال حاضر برای این سازمان، مهم‌ترین نگرانی، موضوع افزایش آمار زنان معتاد و نیز چهار برابر شدن مصرف مواد مخدر صنعتی‌ست.

انوشیروان محسنی بندپی، ۲۸ آبان‌ماه، در مورد مواد مخدر صنعتی، به ویژه به مصرف «شیشه» (مت‌آمفتامین) اشاره کرده است و می‌گوید مصرف این‌گونه مخدرها از پنج به ۲۲ درصد افزایش داشته است.

در گزارش منتشر‌شده از گفته‌های آقای محسنی بندپی، اشاره نشده است که مصرف اینگونه مواد مخدر، در مقایسه با چه زمانی افزایش پیدا کرده است.

آمفتامین‌ها، نوعی محرک اعصاب‌اند، به طور صنعتی تولید می‌شوند، هم کاربرد دارویی دارند و هم در بازار سیاه به عنوان ماده‌ای مخدر به فروش می‌رسند.

طی چند سال گذشته برخی مقام‌های ایرانی به طور فزاینده‌ای در مورد روی آوردن شهروندان به «شیشه» هشدار داده‌اند. آمارهای دیگری که ارائه شده، گاه بیش از رقمی‌ست که سازمان بهزیستی اعلام کرده است.

برای نمونه در سال گذشته، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان زنجان گفته بود شمار مصرف‌کنندگان «شیشه» در ایران به ۲۶ درصد کل مصرف‌کنندگان مواد مخدر رسیده است. در فهرست رایج‌ترین مواد مخدر، این ماده صنعتی، پس از تریاک، در جایگاه دوم قرار دارد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در عین حال بدون اشاره به برهه زمانی، از قول این مقام دولتی گفته است آمار زنان معتاد نیز از ۴ به ۱۰ درصد کل شهروندان زن افزایش پیدا کرده است.

این آمار پیش از این نیز مورد اشاره گروهی از مقام‌های دولتی قرار گرفته بود.

در عین حال گفته شده است بیش از ۲۰ درصد کل جمعیت آماری معتادان در ایران ، را زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان بهزیستی ابراز امیدواری کرده است که سازمان تحت مدیریت او برای درمان معتادان به شیوه‌های «علمی، به ویژه اجتماع‌محوری و بهبود معیشت معتادان» روی بیاورد.

نگرانی‌ها اخیر از افزایش معتادان و تغییر الگوی مصرف در حالی‌ست که ایران در صدر فهرست کشورهایی‌ست که مجازات اعدام را اجرا می‌کنند و عمده این احکام نیز برای قاچاقچیان یا فروشندگان مواد مخدر صادر می‌شود.

سازمان‌های بین‌المللی بارها در مورد عدم کارایی مجازات اعدام در روند مقابله با فروش مواد مخدر هشدار داده‌اند، اما مقام‌های ایرانی در مواردی به شمار اعدام‌ها طی سال‌های گذشته افزوده‌اند.

از جمله سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید تحقیات علمی و مدرک و شاهدی وجود ندارد که ثابت کند، مجازات اعدام، افراد را از اقدام به قاچاق یا فروش مواد مخدر باز می‌دارد.

تلاش‌هایی برای تغییر قانون در این مورد در خود ایران انجام شده است که فرجامی پیدا نکرده است.

XS
SM
MD
LG