لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

وزیر کشور: برای هر شعبه رای‌گیری یک بازرس در نظر گرفته‌ایم


وزیر کشور ایران در وسط تصویر
وزیر کشور ایران در وسط تصویر

عبدالرضا رحمانی فضلی در یک برنامه تلویزیونی گفته وزارت کشور ایران برای هر شعبه رای‌گیری یک بازرس در نظر گرفته است؛ به گفته وزیر کشور پیش از این، هر پنج یا ۱۰ شعبه، یک بازرس داشت.

وزیر کشور ایران، اول اسفند ماه در برنامه «نگاه یک» گفته است «بیش از یک میلیون نفر کارگزار» در حوزه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است.

آقای رحمانی فضلی می‌گوید با همزمانی دو انتخابات و نیز «شمار زیاد داوطلبان»، دست‌کم سه روز لازم است تا نتیجه نهایی اعلام شود.

انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی، به طور همزمان در هفتم اسفند ماه برگزار می‌شود.

او از سوی دیگر افزوده است «البته حوزه‌های یک نفره هم هستند که نتایج انتخابات در آن همان شب اعلام می‌شود».

پیش از این در پی اعلام نام نامزدهای تائید صلاحیت‌شده برای انتخابات مجلس خبرگان، مشخص شده بود که دست‌کم در ۶ حوزه انتخاباتی، تائید صلاحیت‌شدگان، رقابتی با کسی برگزاری نمی‌کنند، چرا که به جز آنها صلاحیت فرد دیگری تائید نشده است.

در مجموع صلاحیت ۱۶۱ نفر برای مجلس خبرگان تائید شده است؛ دو برابر بیشتر از کرسی‌های این مجلس.

به گزارش خبرگزاری ایسنا وزیر کشور ایران شمار کل تائید صلاحیت‌شدگان مجلس شورای اسلامی را شش هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرده و می‌گوید برای هر کرسی نمایندگی «۲۵ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند».

او در ادامه افزوده است «براساس آخرین اخبار واصله از استان‌ها و شهرستان‌ها واقعا رقابت خوبی شکل گرفته؛ البته وزن رقبا با یکدیگر متفاوت است.»

پیش از این برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت به رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات مجلس اعتراض کرده و گفته بودند اگر شمار بیشتری تائید صلاحیت نشوند، «در برخی» از حوزه‌های انتخابیه «رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت».

فهرست نهایی تائید صلاحیت‌شدگان در ۲۷ بهمن ماه به دست وزارت کشور ایران رسید و فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی نیز از ۲۹ بهمن ماه برای مدت هفت روز آغاز شده است.

وزیر کشور ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی‌‌اش در عین حال از «انگلیسی» نامیدن «عده‌ای» در انتخابات، انتقاد کرده و می‌گوید «ما باید متحد باشیم و نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند. نباید اجازه دهیم دشمن در میان صف‌بندی کند… همه جناح‌ها باید این دخالت‌ها را محکوم کنند.»

او از صدا و سیمای ایران نیز خواسته است که «بی‌طرفی» خود را در پوشش خبری انتخابات حفظ کند.

طی روزهای گذشته انتقادهایی به عملکرد رادیو و تلویزیون دولتی ایران شده است؛ از جمله ستاد انتخابات ایران که به وزارت کشور وابسته است در همان روز شنبه، با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی صدا و سیما را به پخش اطلاعیه‌های «مجعول» و «فاقد وجاهت قانونی» متهم کرد.

XS
SM
MD
LG