لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

دور جدید مذاکرات اتمی؛ وزیر امور خارجه ایران به وین رفت


توافق قبلی میان طرف‌ها «گامی اولیه» عنوان شده و قرار است گفت‌وگوها برای رسیدن به «توافقی جامع» ادامه پیدا کند
توافق قبلی میان طرف‌ها «گامی اولیه» عنوان شده و قرار است گفت‌وگوها برای رسیدن به «توافقی جامع» ادامه پیدا کند
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، همراه با هیئت مذاکره‌کننده این کشور بر سر برنامه اتمی با گروه ۵+۱، عازم وین شده است تا به تازه‌ترین دور گفت‌وگوها که از رور سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه آغاز می‌شود، بپیوندد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ۲۸ بهمن ماه با اعلام این خبر دیگر اعضای تیم ایران را عباس عراقچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی آن، داوود محمدنیا، از مشاوران وزیر خارجه ایران، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و نمایندگانی از این سازمان عنوان کرده است.

ریاست هیئت کشورهای گروه ۵+۱ -چین، فرانسه، بریتانیا، روسیه، آمریکا به علاوه آلمان- را کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

از سوی آمریکا نیز وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آن کشور که پیشتر با نمایندگان ایرانی گفت‌وگوهایی مستقیم داشته است، در مذاکرات شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای ظریف، شامگاه دوشنبه قرار است با کاترین اشتون دیداری دوجانبه داشته باشد.

وزیر خارجه ایران روز شنبه در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران گفته بود مذاکرات وین آغازی است بر مذاکراتی که بر اساس توافق‌نامه ژنو شکل گرفته و بر اساس آن «بايد ظرف حداکثر يک سال به برنامه اقدام نهايی منتهی شود که در مرحله نخست شش ماهه خواهد بود».

او در عین حال این گفت‌وگوها را «سخت و فشرده» توصیف کرده است.

در سخنانی دیگر نیز حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه، به خبرگزاری ایرنا گفته است رآکتور آب سنگین اراک و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته از جمله دشواری‌های دور تاره گفت‌وگوهای هسته‌ای خواهد بود.

تاریخ مذاکرات در روز ۲۹ بهمن ماه و محل آن در شهر وین، پایتخت اتریش، در پی توافق میان آقای ظریف و خانم اشتون تعیین شده است.

توافق قبلی میان طرف‌ها که به تعلیق موقتی بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران و کاهش بخشی از تحریم‌ها انجامیده است، «گامی اولیه» عنوان شده و قرار است گفت‌وگوها برای رسیدن به «توافقی جامع» ادامه پیدا کند.
XS
SM
MD
LG