لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

قانونی که عوض شد؛ تلاش یک ایرانی زندانی در آمریکا برای آزادی


دادگاهی در نیویورک
دادگاهی در نیویورک
امین قرشی سروستانی، ایرانی ۴۷ ساله ای است که در ماه مه سال ۲۰۱۳ ( سال گذشته میلادی) به تحمل ۳۰ ماه زندان در آمریکا محکوم شد.

دادگاهی در نیویورک این شهروند ثروتمند ایرانی را پس از بازداشت در فرودگاه، به اتهام «صادرات تجهیزات ماهواره‌ای به ایران» از طریق شرکتی در امارات متحده عربی محکوم کرد.

قانونی که آقای سروستانی بر مبنای آن اکنون در زندان است، سه هفته بعد توسط خزانه‌داری آمریکا تغییر کرد، و صادرات آن تجهیزات به ایران آزاد شد اما او در زندان باقی ماند.

حال آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است،‌ وکلای این ایرانی ِ زندانی در آمریکا، در تلاش برای کاهش محکومیت و آزادی او هستند. این خبرگزاری جملاتی را از نامه ای منتشر کرده که آقای سروستانی در آن نوشته است او « نه فعال سیاسی بوده و نه انگیزه سیاسی داشته، بلکه یک شهروند کره زمین است که معتقد است اینترنت معجزه‌ای در تاریخ بشریت است.»
درباره این پرونده، و احتمال تغییر نظر قاضی دادگاه فدرال در نیویورک، رادیوفردا گفت‌وگویی کرده با دانیل جِی کالینز، وکیل ساکن شیکاگو که خود پیشتر دادستان فدرال بوده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
لینک مستقیم


آقای کالینز لطفا ابتدا روند بررسی اتهامات درباره قوانین مربوط به صادرات از آمریکا توضیح دهید.
در بررسی یک پرونده معمولی درباره صادرات، متهم به صادرات چیزی بدون دریافت مجوز مربوطه متهم می شود. وقتی که درباره صادرات به ایران صحبت می کنیم، با توجه به تحریم‌های اعمال شده بر این کشور توسط آمریکا، مجوزهای زیادی داده نشده است. در نتیجه نقض قانون در زمانی انجام می‌شود که مجوز لازم برای صادرات را نداشته باشید. وقتی که این کار را انجام دهید، قانون آمریکا را زیر پا گذاشته و به دادگاه می‌روید. قاضی هم می‌تواند شما را به زندان محکوم کند. در پرونده نیویورک این اتفاق افتاده و قاضی حکم به زندان داده است.
آقای سروستانی به تحمل ۳۰ ماه زندان محکوم شده است. آن هم با توجه به قانونی که تنها چند هفته بعد توسط خزانه داری آمریکا تغییر کرده است. قانونی که کمتر از یک سال پیش تغییر کرد، درباره صادرات تلفن‌های همراه، تلفن‌های ماهواره‌ای و سایر خدمات در ارتباط با اینترنت بود. نظرتان درباره این حکم و تغییر قانون پس از آن چیست؟
این مطمئننا یک وضعیت بسیار نادر است. این فرد اخیرا به اتهام نقض قانون محکوم شده است اما آنچه که او به خاطر آن محکوم شده است، مدت‌ها پیش از بازشدن پرونده و چند سال پیشتر و در طول یک بازه زمانی انجام شده است. وقتی که قانون دائم تغییر می‌کند هیچ راهی پیش روی متهم برای آزادی نمی‌گذارد. آنچه دولت می‌گوید این است که متهم در زمانی به این اقدام دست زده که خلاف قانون بوده است. و اگر این قانون بعدها تغییر کرده، رویکرد دولت نسبت به فرد و مجرمیت او تغییر نمی‌کند.
«آنچه دولت می‌گوید این است که متهم در زمانی که به این اقدام دست زده کاری خلاف قانون انجام داده است. و اگر این قانون بعدها تغییر کرده، رویکرد دولت نسبت به فرد و مجرمیت او تغییر نمی‌کند.»
دادستان پیشین فدرال
در این پرونده، اختلاف‌نظرهایی وجود داشته اما قاضی نپذیرفته و با دولت هم نظر شده است. از همین روست که پرونده نادری است و برخی با متهم هم‌دردی می‌کنند. اما یک چیزی که باید بدانیم این است که دقیقا درباره صادرات چه تجهیزاتی صحبت می‌کنیم. از جزییات پرونده این موضوع مشخص نمی‌شود. ما می‌دانیم که تجهیزات ماهواره‌ای که هم اکنون می‌توان برای صادرات آن مجوز دریافت کرد، جزء این محموله بوده ، اما نمی‌دانیم که چیز دیگری هم بوده است یا خیر. من شخصا بسیار کنجکاوم که پاسخ این سوال را پیدا کنم.
آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده، دادستان فدرال در نیویورک پس از صدور حکم، گفته است که به اشتباه درباره ماهیت تجهیزاتی که به خاطر صادرات آنها آقای سروستانی هم اکنون در زندان است، بزرگ‌نمایی کرده است. این موضوع تغییر در پرونده آقای سروستانی نداده و وکلا همچنان در حال تلاش برای ایجاد تغییر در حکم سی ماهه هستند. آیا به نظر شما، این اظهارات و همچنین تغییر در قانون می‌تواند به تغییر نظر قاضی پرونده بیانجامد؟
اگر چنین اتفاقی بیفتد و از میزان حکم زندان کاسته شود برای من جای تعجب خواهد داشت. چرا که همه چیز با عطف به گذشته بررسی می‌شود. این رویکرد قاضی خواهد بود و تغییرات بعدی نظر قاضی را تغییر نمی‌دهد. مطمئننا چنین وضعیتی باعث همدردی و پشتیبانی از متهم می‌شود، اما اطمینانی ندارم که وضعیت او تغییر کند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG