لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

درخواست لاریجانی برای حضور بروجردی در کمیته تصمیم‌گیری مذاکرات هسته‌ای


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، نهم بهمن ماه از قول نایب رئیس دوم مجلس ایران گزارش داد که این درخواست در نشست مشترک دولت و مجلس مطرح شده و علی لاریجانی، رئیس مجلس، از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواسته است تا «رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همانند سنوات قبل در کمیته برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مذاکرات هسته‌ای عضویت داشته باشد».

همزمان خود آقای بروجردی در این نشست «خواستار حضور بیشتر مجلس در تصمیم گیری‌های هسته ای و نیز قرار گرفتن بیشتر نمایندگان مجلس در جریان مذاکرات» شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر از «پذیرش» این درخواست از سوی حسن روحانی گزارش داده است.

خبرگزاری مهر می‌گوید رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواسته است تا دولت ایران «پاسخ محکم و قاطعی به تهدیدات آمریکا بدهد».

این خبرگزاری توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرده است. ولی طی روزهای گذشته برخی مقام‌های ایرانی در مورد گفته‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا که «گزینه نظامی که در دسترس آمریکاست هم آماده است و آنچه که لازم باشد انجام خواهد شد»، واکنش‌هایی نشان داده بودند.

خبرگزاری رسمی ایران، هنوز خبری در مورد پذیرش پیشنهاد علی لاریجانی از سوی حسن روحانی، برای افزودن رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به گروه مذاکره‌کننده اتمی منتشر نکرده است.

پیشتر در دی‌ماه محمد اسماعیل کوثری، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و از نمایندگان اصول‌گرا، خبر از تشکیل گروهی ناظر بر مذاکرات اتمی داده بود.

او به خبرگزاری فارس گفته بود «با توجه به نتایج قبلی که در مرحله اول توافقات ژنو داشتیم، مقرر شد که تیم مسئولان [ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای] با اضافه شدن دو نفر دیگر جزء به جزء مسائل را برای تیم مذاکره‌کننده تعیین کنند.»

اما همان زمان عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از تشکیل گروه ناظر بر مذاکرات هسته‌ای ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

گروهی از اصولگرایان در ایران طی هفته‌های گذشته مخالفت خود را با نحوه گفت‌وگوهای ایران و گروه ۵+۱ در مورد برنامه اتمی تهران ابراز کرده‌اند.

گروه سیاسی و حقوقی مذاکره‌کننده اتمی را دولت ایران هدایت می‌کند و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عضو ارشد آن به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG