لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

دولت لیبی درگیری‌های خونین بنغازی را «کودتا» نامید


دولت مرکزی لیبی، یورش‌های ژنرال خلیفه حفتر در شهر بنغازی، دومین شهر بزرگ آن کشور و نیز حمایت هواپیماهای جنگنده از او در درگیری‌ها بین شبه‌نظامیان و گروه‌های اسلامگرا را «کودتا» نامیده است.

طی روزهای گذشته، و بالا گرفتن تنش‌ها از ۲۶ اردیبهشت‌ ماه، در درگیری میان مردان مسلح هوادار ژنرال حفتر و شبه‌نظامیان اسلام‌گرا دست‌کم ۷۰ نفر کشته شده‌اند.

بنا به گزارش وزارت بهداشت آن کشور ۱۴۱ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بنغازی، شهری است که شورش‌ها علیه معمر قذافی، دیکتاتور سرنگون شده لیبی از آن آغاز شد. خود ژنرال حفتر از جمله فرماندهان آن شورش‌ها بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، اوضاع کمی آرام‌تر بوده، اما فرودگاه شهر برای دومین روز متوالی بسته مانده است.

دولت لیبی بر فراز بنغازی منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده و در بیانیه‌ای که نخست‌وزیر دولت موقت، رئیس مجلس و فرمانده ارتش آن کشور منتشر کرده‌اند به ژنرال حفتر و نظامیان هوادارش هشدار داده شده است.

با این همه دولت لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی، پس از سرنگونی معمر قذافی، تا کنون نتوانسته است کنترل کامل کشور را به شکل مستحکمی در دست گیرد و مشخص نیست هشدار آنها به دیگر شبه‌نظامیان چه تاثیری بر فعالیت آنها خواهد گذاشت.

هنوز قانون اساسی جدید آن کشور نوشته و تصویب نشده است.

ژنرال پیشین ارتش لیبی، خلیفه حفتر، در پیامی برای مطبوعات و رسانه‌ها گفته است «امروز آغاز یک نبرد ملی است. این کودتا نیست، این تلاش برای قبضه کردن قدرت نیست».

به گفته او «خون» شهروندان لیبی به دست ترویست‌ها ریخته شده است.

ژنرال حفتر می‌گوید دولت موقت آن کشور حقانیتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای هوادار حفتر در آنچه «ارتش آزاد لیبی» می‌نامند، روز شنبه از شهروندان بنغازی خواستند تا بخش‌هایی از آن را ترک کنند.

درگیری‌های بنغازی از بدترین و خشونت‌آمیزترین‌ها طی ماه‌های گذشته بوده است.
XS
SM
MD
LG