لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

مبارزه با «خلافت اسلامی» در سوریه؛ اوباما: هنوز راهکاری نداریم


گروهی از شبه‌نظامیان خلافت اسلامی در سوریه
گروهی از شبه‌نظامیان خلافت اسلامی در سوریه

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید واشینگتن در مورد سوریه، «هنوز راهکاری» برای مبارزه علیه گروه تروریستی 'خلافت اسلامی' «ندارد» و برای مبارزه با این گروه به واکنشی سازمان‌دهی شده در منطقه نیاز است.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است که جان کری، وزیر خارجه آن کشور، به زودی سفری به خاورمیانه می‌کند تا به تشکیل ائتلافی برای مقابله با این شبه‌نظامیان -که بخش‌هایی از عراق و سوریه را در کنترل خود دارند- کمک کند.

آمریکا دست به حملاتی هوایی علیه «خلافت اسلامی» در شمال عراق، جایی که این گروه مناطقی گسترده را به کنترل خود در آورده، زده است. همزمان گزارش‌هایی در مورد احتمال انجام حملاتی مشابه در سوریه منتشر شدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا عصر ششم شهریور ماه، با مشاوران و سران امنیتی آمریکا برای گفت‌وگو در این مورد، جلسه‌ای برگزار کرده است.

سخنان او در مورد مقابله با «خلافت اسلامی» پیش از دیدار با مقام‌های امنیتی در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید بیان شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنان اوباما نشان‌ می‌دهد که هنوز تصمیمی در مورد اینکه آیا علیه این شبه‌نظامیان در سوریه اقدامی نظامی انجام می‌شود، گرفته نشده است.

گفته‌های اوباما با انتقاد گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا روبه‌رو شده است؛ تام پرایس، نماینده جمهوری‌خواه، در توئیتر خود این موضوع را «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

رویترز از قول جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید منظور رئیس‌جمهوری آمریکا راهکاری نظامی بوده و البته راهکاری جامع با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک، برای مقابله با «خلافت اسلامی» وجود دارد.

گزارش‌ها در مورد مقابله احتمالی با خلافت اسلامی در سوریه پس از آن منتشر می‌شوند که جیمز فولی، یک خبرنگار آزاد آمریکایی، که دو سال پیش در سوریه ربوده شده بود، چندی پیش به دست این گروه سر بریده شد.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این موضوع خشم و انزجاری عمومی را سبب شده و بر فشارها برای مقابله با «خلافت اسلامی» افزوده است.

شبه‌نظامیان این گروه سنی افراطی، به تازگی ویدئویی تازه را منتشر کرده‌اند که سربازان به قتل رسیده سوری را در نبردها برای کنترل پایگاه نظامی «طبقه» نشان می‌دهد. این پایگاه نظامی، آخرین پایگاهی بود که ارتش سوریه در منطقه رقه در کنترل خود داشت.

رویترز می‌گوید باراک اوباما از چاک هیگل، وزیر دفاع خود نیز خواسته است تا فهرستی از اقدامات ممکن علیه «خلافت اسلامی» را تهیه کند.

به گزارش این خبرگزاری اقدامات علیه شبه‌نظامیان تنها به حملات نظامی محدود نمی‌شود و حمایت از گروه‌های شورشی میانه‌روی سنی در سوریه و تشکیل دولتی فراگیر در عراق را نیز شامل می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که «اولویت من در این زمان این است که مطمئن شویم آنچه داعش (خلافت اسلامی) در عراق به دست آورده، بازپس گرفته می‌شود و عراق بخت حکومت بر خودش را به شکلی سودمند خواهد داشت و می‌تواند امنیت خودش را فراهم کند».

همزمان گروهی از اعضای کنگره نیز خواستار بحث و نیز رای‌گیری در مورد هرگونه تائید استفاده از نیروی نظامی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG