لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

دادستانی پاریس هویت مهاجم فرودگاه «اورلی» را اعلام کرد


تصویری از ترمینال فرودگاه اورلی مردی را روی زمین نشان می‌دهد که توسط نیروهای امنیتی هدف قرار گرفته است
تصویری از ترمینال فرودگاه اورلی مردی را روی زمین نشان می‌دهد که توسط نیروهای امنیتی هدف قرار گرفته است

دادستانی پاریس می‌گوید فردی که به فرودگاه اورلی در پایتخت فرانسه حمله کرده، زید بن ابولقاسم نام داشت و در زمان حمله گفته است می‌خواهد «در راه خدا» کشته شود.

ساعاتی پیش از این پلیس فرانسه اعلام کرده بود مهاجمی که توانسته بود اسلحه یک سرباز را تصاحب کند، در فرودگاه اورلی پاریس از پا درآمده‌است.

ابولقاسم، ۳۹ ساله، شهروند فرانسه، پیش از حمله به فرودگاه اورلی در اطراف پاریس دست به تیراندازی و ربودن یک خودرو زده بود.

فرانسوا مولین، دادستان پاریس، ۲۸ اسفند ماه اعلام کرد شواهد و هدفی که مهاجم انتخاب کرده بود، نشان می‌دهند که او «افراطی‌شده» و قصد انجام حمله تروریستی را داشته‌است.

پیش از این منابع پلیس نیز مهاجم را «مسلمانی افراطی و شناخته‌شده» برای سازمان اطلاعات این کشور توصیف کرده بودند.

ابولقاسم سابقه جنایی نیز داشت و پلیس می‌گوید او در کار قاچاق مواد مخدر و دزدی مسلحانه نیز بوده‌است.

این مرد ۳۹ ساله صبح زود روز شنبه در یک ایست بازرسی در حاشیه شمالی شهر پاریس متوقف شده بود. او سپس به پلیس شلیک کرد که در جریان تیراندازی یکی از ماموران جراحت سطحی برداشته‌است.

پس از آن از محل گریخته، خودرویی که همراه داشته را رها کرده و خودروی دیگری را ربوده‌است. پلیس، خودروی دوم را در فرودگاه اورلی پیدا کرد.

زید بن ابولقاسم در ساعت هشت و نیم صبح وارد ترمینال جنوبی فرودگاه شده و تلاش کرده تا اسلحه یکی از سربازان زن را -آن‌طور که سخنگوی ارتش می‌گوید- «در حمله‌ای وحشیانه» تصاحب کند.

به گفته دادستانی پاریس، ابولقاسم از یک سلاح کمری استفاده کرده تا پلیس زن را گروگان بگیرد. او گفته است «اسلحه‌ات را زمین بگذار، دست‌ها روی سر! من آمده‌ام اینجا تا در راه خدا (الله) بمیرم. در هر حال، همه می‌میرند».

به گفته دادستانی، مهاجم مقداری بنزین، یک پاکت سیگار و فندک، ۷۵۰ یورو و یک قرآن نیز همراه داشته‌است. نیروهای امنیتی در خانه‌اش نیز چند گرم کوکائین، یک قمه و مقداری پول خارجی پیدا کرده‌اند.

وزارت کشور فرانسه به خبرگزاری آن کشور گفته کسی در جریان واقعه روز شنبه در فردگاه زخمی نشده‌است.

این حمله یک ماه پیش از مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه رخ داده‌است. فرانسه از زمان وقوع مجموعه‌ای از حملات افراطیون، از جمله کشتار نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس، در وضعیت اضطراری قرار دارد.

طی این زمان نیروهای امنیتی فرانسه چندین بار هدف حمله قرار گرفته‌اند؛ از جمله در ماه گذشته میلادی که فردی با چاقو به شماری از سربازان در موزه لوور حمله کرد.

XS
SM
MD
LG