لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۵

«نیمی» از آوار پلاسکو برداشته شده‌است


تلاش امدادگران و آتش‌نشانان در محل ساختمان پلاسکو، برای آواربرداری و بیرون آوردن پیکر قربانیان، وارد چهارمین روز خود شد. سخنگوی گروه امداد می‌گوید ۵۰ درصد از آوار برداشته شده‌است.

جلال ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه پلاسکو، بامداد سوم بهمن ماه به خبرگزاری ایسنا گفته است با برداشته‌شدن نیمی از آوار، جست‌وجوها برای خارج کردن پیکر آتش‌نشانان و دیگر شهروندان ادامه دارد.

آقای ملکی تاکید کرده پس از برش اسلکت و برداشتن سازه فلزی مجتمع پلاسکو، عملیات می‌تواند سرعت بیشتری بگیرد، اما او افزوده این وضعیت در بخش غربی، به‌دلیل سقوط نمای ساختمان بر آوار، همچنان به کندی پیش می‌رود.

به گفته این سخنگوی گروه امداد «به نظر می رسد عملیات طی روزهای آتی‌ نیز ادامه داشته باشد».

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، اما زمان دقیق‌تری را اعلام کرده و گفته کار آواربرداری «یک هفته به طول می‌انجامد». آقای قالیباف با انتقادهایی از عملکردش روبه‌رو شده؛ از جمله به خاطر کمبود تجهیزات آتش‌نشانی و نیز سفر او به قم، همزمان با آغاز آتش‌سوزی و سپس فروریختن ساختمان پلاسکو.

سیگنال‌ها «کاذب بود»

صبح روز یک‌شنبه یک مقام ارشد عملیاتی هلال احمر ایران در مورد «سیگنال‌های» دریافت‌شده، که ممکن است ناشی از زنده بودن افرادی در زیر آوار باشد گفت «سیگنال‌های گرفته شده کاذب بود و کسی از افراد زنده در زیر آوار نیست».

یک روز پیش مقام‌های امدادی گفته بودند سیگنال‌هایی از زیر آوار دریافت‌شده و خبرگزاری مهر حتی از زنده‌ماندن «چهار نفر» خبر داده بود.

اما مقام هلال احمر، سوم بهمن ماه گفته «یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد».

آتش هنوز زبانه می‌کشد

کار در محل سازه فروریخته، همچنان با پیچیدگی روبه‌رو است. در بخش جنوبی ساختمان آتش بار دیگر زبانه کشیده‌است. خبرگزاری مهر شدت پدیدارشدن دوباره آتش را طی شبانه روز گذشته «بی‌سابقه» توصیف کرده و می‌گوید «شعله‌ها از فاصله دور قابل مشاهده بود».

همزمان به نظر می‌رسد حفر و کار در تونل‌ها برای رسیدن به قسمت‌هایی که احتمال می‌رود پیکر قربانیان در آن حبس شده‌، چندان نتیجه‌ای نداشته‌است.

جلال ملکی گفته‌است از ساختمان‌های مجاور محل حادثه، تونل‌هایی حفرشده، «اما تا کنون خبر امیدوار کننده‌ای از آن منتشر نشده است».

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران گفته ۵ دستگاه و سگ‌های زنده‌یاب در محل هستند، اما با وجود تونل‌های حفرشده، هنوز «نتوانسته‌اند اقدامی انجام دهند».

هشت متر تونل است؛ رفتیم، رسیدیم پشت در، در راه هم باز کردیم، یک راه بود، انتهای راهرو جایی است که حدس می‌زنیم کسی آنجا باشد. نمی‌دانیم چند ساعت دیگر به آن منطقه می‌رسیم.

روایت یکی از آتش‌نشانان

خبرگزاری ایسنا روایت یکی از آتش‌نشانان در محل را نیز منتشر کرده‌است. به گفته این امدادگر، او و هم‌قطارانش در تلاش بوده‌اند مسیری باز کنند که از زیر آوار در بیاید. این آتش‌نشان که نامی از او برده نشده می‌گوید «باید به موتورخانه برسیم. از سه جای مختلف نزدیکِ ۲۰ متر تونل کنده‌ایم، ولی هیچ کدام جواب نداده است».

او در عین حال افزوده‌است «الان به فاصله چهار متری‌شان رسیدیم، ولی چون سقف خیلی ریزش دارد و کامل خوابیده، از کنار دیوار به اندازه یک گربه‌رو، راه داریم. سگ امداد آمد، سگ پلیس آمد ولی نتوانست داخل برود. هشت متر تونل است؛ رفتیم، رسیدیم پشت در، در راه هم باز کردیم، یک راه بود، انتهای راهرو جایی است که حدس می‌زنیم کسی آنجا باشد. نمی‌دانیم چند ساعت دیگر به آن منطقه می‌رسیم».

منابع رسمی تا کنون خبر پیدا شدن و خروج پیکر دو آتش‌نشان را تائید کرده‌اند. گفته شده دست‌کم ۲۵ نفر در محل حبس شده‌اند. از این شمار -بر اساس ارزیابی‌ها- ۱۵ نفر آتش‌نشان و ۱۰ نفر از دیگر شهروندان هستند.

ساختمان ۵۰ساله پلاسکو در صبح پنج‌شنبه آتش گرفت و ساعاتی بعد، در حالی‌که امدادگران مشغول خاموش کردن آن بودند، فروریخت.

طی روزهای گذشته گروه بزرگی از مردم به ادای احترام به آتش‌نشانان پرداخته‌اند. شهروندان در مناطق اطراف پلاسکو شمع روشن کرده و یا گل گذاشته‌اند. در مناطق و شهرهای دیگر نیز در برابر ساختمان‌های آتش‌نشانی پیام‌های همدردی و گل دیده شده‌است. شبکه‌های اجتماعی نیز لبریز از پیام‌هایی‌ست که آتش‌نشانان و امدادگران را قهرمان لقب داده‌اند.

XS
SM
MD
LG