لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

پوروشنکو: آتش‌بس تازه ۱۱۰۰ بار شکسته شده است


پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، با متهم کردن شورشیان جدایی‌طلب و «جنگجویان روس» به شکستن چندین باره آتش‌بس در شرق آن کشور، خواستار افزایش فشارها بر روسیه شده است.

آقای پوروشنکو، در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی بیلد، که تاریخ انتشار آن ۲۵ اسفند است، می‌گوید اوکراین «به هر یک از جزئیات توافق‌نامه مینسک پایبند بوده است… ولی جنگجویان روس دقیقا خلاف آن را انجام داده‌اند».

اشاره او به آخرین دور از مذاکرات انجام شده برای ایجاد آتش‌بس در شرق اوکراین، که در مینسک، بلاروس، انجام شد باز می‌گردد.

در ۲۳ بهمن ماه گذشته رهبران آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه، بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند؛ آنچه یکی از مفادش پاک‌سازی شرق اوکراین از سلاح‌های سنگین است.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از مصاحبه‌ پوروشنکو، می‌نویسد «هر روز از سمت روس‌ها به ما شلیک می‌شود. معمولا بیش از ۶۰ بار در روز. در مجموع این آتش‌بس ۱۱۰۰ بار شکسته شده است».

اتهام چند باره به دخالت روس‌ها در بحران خونبار شرق اوکراین در حالی‌ست که مسکو آن را رد کرده و از طرف خود، کی‌یف را متهم به نقض حقوق اقلیت روس در اوکراین می‌کند.

با این همه گزارش‌ها حکایت از آن دارند که حملات در مقایسه با آتش‌بس‌های پیشین شدت کم‌تری دارند. اما طی همین زمان نیز ارتش اوکراین شورشیان جدایی‌طلب هوادار روسیه را متهم کرده است که از فرصت ترک مخاصمه برای مسلح کردن خود به جنگ‌افزارهای سنگین استفاده کرده‌اند.

پترو پوروشنکو در مصاحبه خود خواستار افزایش تحریم‌ها علیه روسیه، به دلیل آنچه نقض آتش‌بس می‌نامد، شده است.

خبرگزاری فرانسه از قول رئیس‌جمهوری اوکراین نوشته که او خواستار تحریم جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ در روسیه نیز شده است.

در نشستی که قرار است روزهای پنج‌شنبه و جمعه پیش رو برگزار شود، رهبران اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ها اعمال شده علیه مسکو در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و دفاعی گفت‌وگو خواهند کرد.

دو مقام رسمی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، آلمان و برخی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تلاش دارند پیمانی را به تصویب برسانند که بر اساس آن تا زمان همکاری کامل مسکو با توافق‌نامه مینسک، از شدت تحریم‌ها کاسته نشود.

XS
SM
MD
LG