لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

درگیری‌های تازه میان پلیس و پناهجویان در جزیره یونانی


یک مقام ارشد وزارت کشور یونان در گفت‌وگو با رادیو «ویما» در آن کشور گفته بندر «میتیلن» در حال حاضر از ۱۵ تا ۱۷ هزار پناهجو انباشته شده و وضعیت به مرحله «انفجار» نزدیک می‌شود
یک مقام ارشد وزارت کشور یونان در گفت‌وگو با رادیو «ویما» در آن کشور گفته بندر «میتیلن» در حال حاضر از ۱۵ تا ۱۷ هزار پناهجو انباشته شده و وضعیت به مرحله «انفجار» نزدیک می‌شود

​جزیره «لسبوس» در یونان دوشنبه‌شب صحنه درگیری‌هایی تازه میان نیروهای پلیس و پناهجویانی که به یک کشتی دولتی هجوم بردند، شد؛ وضعیتی که مقام‌ها آن را قرار گرفتن «در مرز انفجار» توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ده‌ها نیروی گارد ساحلی و پلیس در حالی که به باتوم مجهز بودند، با جمعیتی نزدیک به ۲۵۰۰ نفر از پناهجویان درگیر شده‌اند.

نیروهای امنیتی قصد داشتند جلوی هجوم پناهجویان را به یک کشتی در اختیار دولت، که در راه آتن بوده، بگیرند.

یونان و ایتالیا مهم‌ترین مبادی ورودی پناهجویان قایق‌سواری هستند که تلاش می‌کنند خود را از شمال آفریقا به اروپا برسانند. طی ماه‌های گذشته هر هفته ده‌ها و گاه صدها نفر از آنها در راه غرق شده‌اند و در عین حال هر دو کشور یونان و ایتالیا، بارها در مورد کمبود امکانات و افزایش روزافزون پناهجویان هشدار داده‌اند.

جزیره لسبوس محل نگهداری نزدیک به ۸۵ هزار نفر از پناهجویان است. بسیاری از آنها از جنگ سوریه گریخته‌اند.

یکی از پناهجویان به خبرگزاری فرانسه گفته است که برخی از آنها دو هفته است در جزیره هستند و «دولت اهمیتی نمی‌دهد».

از سوی دیگر مقام‌های یونانی ابراز نگرانی کرده‌اند که وضعیت بحرانی از کنترل خارج شود.

یک مقام ارشد وزارت کشور یونان در گفت‌وگو با رادیو «ویما» در آن کشور گفته بندر «میتیلن» در حال حاضر از ۱۵ تا ۱۷ هزار پناهجو انباشته شده و وضعیت به مرحله «انفجار» نزدیک می‌شود.

وضعیت در جزیره لسبوس نگران‌کننده توصیف شده است

بسیاری از پناهجویان که راهی اروپا می‌شوند، قصد دارند تا خود را به کشورهای ثروتمند این قاره در غرب و شمال آن برسانند و به همین دلیل در مبادی ورودی مانند یونان یا مجارستان، پیرامون بنادر و ایستگاه‌ها گرد می‌آیند تا سوار بر قایق یا قطاری شده و به سفر خود ادامه دهند.

پیش از درگیری‌های تازه در جزیره «لسبوس»، در روز دوشنبه، صد‌ها تن از پناهجویان، که از انتظار برای رسیدن اتوبوس‌ها خسته شده بودند، صفوف پلیس مجارستان در مرز آن کشور با صربستان را شکافته و در بزرگراه، پیاده، روانه بوداپست شدند.

XS
SM
MD
LG