لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

انتقادها از «بمباران» بیمارستان بزرگ حلب: «مصداق جنایت جنگی است»


شماری از معترضان به حملات گسترده اخیر در حلب، در میدان استقلال، استانبول
شماری از معترضان به حملات گسترده اخیر در حلب، در میدان استقلال، استانبول

فعالان مدنی در مناطق تحت تصرف شورشیان در حلب، نیروی هوایی ارتش بشار اسد و متحدان روسی او را، به حملات هوایی به یکی از بیمارستان‌های اصلی شهر متهم کرده‌اند.

فرانسه و آلمان با انتقاد از این حملات خواستار توقف آن‌ها شده‌اند. دبیر کل سازمان ملل این نوع حملات را با واژگان «جنایت جنگی» توصیف کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از شورشیان در حلب می‌گوید بیمارستان ام۱۰ در بخش تحت کنترل آن‌ها، «دست‌کم هدف هفت موشک» قرار گرفته‌است. به گفته این گروه از مخالفان بشار اسد، هم هلیکوپترهای ارتش سوریه با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای، و هم جنگنده‌های روسیه، در حملات دست داشته‌اند.

روسیه و دولت بشار اسد هنوز واکنشی به گزارش‌های منتشرشده نشان نداده‌اند. اما یک مقام روس پیش از این «به انتقاد از دمشق و مسکو در حملات هوایی به غیرنظامیان، بدون آنکه تحقیقاتی صورت گیرد» اعتراض کرده بود.

یکی از کارکنان این بیمارستان عمده در شهر حلب به رویترز گفته است که فعالیت آن متوقف شده، دیوارها فرو ریخته‌اند و لوازم و تجهیزات نیز از بین رفته‌است. یک سازمان امدادرسانی آمریکایی نیز از کشته‌شدن دو نفر از بیماران و زخمی‌شدن دست‌کم ۱۳ نفر دیگر خبر داده‌است.

طی هفته‌های گذشته نگرانی‌ها از پایان یافتن دارو و مایحتاج پزشکی، حملات به مراکز درمانی و شمار کم پزشکان باقی‌مانده در منطقه تحت کنترل شورشیان، افزایش یافته، اما بمباران بیمارستان بزرگ ام۱۰ موجی از انتقادهای تازه ‌را همراه آورده‌است.

ژان‌مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه گفته است، بمباران هوایی بیمارستان مصداق جنایت جنگی‌ست، و «مسببان آن پاسخگوی عملکرد خود خواهند بود».

دبیر کل سازمان ملل می‌گوید حمله به بیمارستان‌ها، مصداق ارتکاب جنایت جنگی‌ست. ریک برنان، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفته وضعیت در حلب «واقعا غیرقابل باور» است.

فرانک والتر اشتنمایر، وزیر خارجه آلمان، گفته است حملات در حلب باید هر چه زودتر متوقف شوند: «آن‌که می‌خواهد با تروریست‌ها مبارزه کند، به بیمارستان‌ها حمله نمی‌کند».

یک مقام رسمی دولت آمریکا نیز به رویترز می‌گوید این حمله «بی‌توجهی کاملی» است به امدادگران، پزشکان و کسانی که نیازمند کمک آن‌ها هستند.

گزارش‌ها از حمله به بیمارستان حلب در حالی‌‌ست که یورش نیروهای دولتی به مناطق دیگری که تحت کنترل شورشیان است نیز شدت گرفته؛ از جمله منطقه سلیمان الحلبی در شمال شهر قدیمی حلب.

حلب، روز جمعه نیز صحنه حملات گسترده ارتش بشار اسد و متحدان آن بود که به گفته دیدبان حقوق بشر در جریان آن دست‌کم ۲۰ غیرنظامی کشته شدند.

آقای برنان، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، نیز به خبرنگاران گفته است «طی چند هفته گذشته» مقام‌های محلی از دست‌کم ۳۳۸ مورد مرگ‌، ناشی از بمباران حلب، خبر داده‌اند. به گفته برنان ۱۰۶ نفر از قربانیان کودک هستند.

XS
SM
MD
LG