لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

سوخو سوپر جت به ایران رسید


یک فروند سوپرجت هواپیمایی آرماویا (هواپیمایی حامل پرچم ارمنستان) در آوریل ۲۰۱۱. آرماویا دو سال بعد ورشسکت شد.
یک فروند سوپرجت هواپیمایی آرماویا (هواپیمایی حامل پرچم ارمنستان) در آوریل ۲۰۱۱. آرماویا دو سال بعد ورشسکت شد.

شرکت سوخو پس از نمایش هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ در ایران، و بیش یک سال بازاریابی توانست اولین تفاهم‌نامه فروش هواپیمای سوپر جت ۱۰۰ را با یک شرکت ایرانی امضا کند.

شرکت سوخو، از امضای یادداشت تفاهمی برای فروش هواپیمای مسافربری سوپرجت ۱۰۰، با یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران خبر داده است.

اینترفاکس گزارش داده است که این یادداشت تفاهم در سفر مقامات شرکت هواپیمایی سوخو در اواسط ماه دسامبر با طرف ایرانی به امضا رسیده است.

آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه پیش‌تر گفته بود که این کشور در حال رایزنی برای فروش هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ به ایران است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از استقبال ایرلاین‌های ایرانی از هواپیمای سوخوسوپر جت ۱۰۰ خبر داده و گفته است: «شرکت سوخو، ۲۳ آذر به معرفی یکی از محصولاتش (سوپرجت ۱۰۰) در ایران پرداخت و پس از آن اغلب ایرلاین‌ها به این محصول روسی، روی خوش نشان دادند. در این نمایش هوایی یک فروند سوخو ۱۰۰، دو پرواز در مقابل نمایندگان شرکت‌های هوایی ایرانی انجام داد و پس از آن گفت‌و‌گوهایی میان نمایندگان سوخو با ایرلاین‌های ایرانی انجام شد. اغلب شرکت‌های هواپیمایی و همچنین شرکت‌های درحال تاسیس، علاقه‌مند به انجام مذاکره و خرید این محصول بودند.»

با اینکه اسم اولین شرکتی که با سوخو به توافق رسیده مشخص نیست و به نظر می‌رسد فعلا شرکت ایران‌ایر برنامه‌ای برای خرید سوخو ندارد. این شرکت فعلا قصد دارد ناوگانش را با هواپیماهای، ایرباس، بوئینگ،‌ای تی آر، میتسوبیشی و امبرائر ترمیم کند.

به‌نظر می‌رسد فعلا شرکت‌های درجه دو هوایی ایران قصد خرید سوخو سوپر جت ۱۰۰ را داشته باشند. البته در صورتی که دولت آینده ایالات متحده بر سر راه خرید هواپیمای مسافربری برای ایران مانع ایجاد کند احتمال اینکه نفوذ شرکت‌های روس در ایران بیشتر شود وجود دارد.

سوخو سوپر جت ۱۰۰ رقیب اصلی هواپیماهای شرکت امبرائر، بمباردیه و میتسوبیشی است اما بتازگی روسیه از هواپیما جدید‌ام سی ۲۱ رو نمایی کرده است. این هواپیما رقیب اصلی دو هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ است و در صورتی که بر سر تحویل این هواپیما‌ها به ایران مانع ایجاد شود احتمالا ایران به سمت خرید این مدل خواهد رفت.

ایرکوت امسی-۲۱ را می‌توان دومین تلاش صنعت هوایی روسی پس از فروپاشی شوروی برای ساخت و طراحی یک هواپیمای مسافربری دانست. اولین تلاش ساخت سوپر جت ۱۰۰ سوخو بود که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سوخو سوپر جت ۱۰۰ می‌تواند ۸۰ تا ۱۰۰ مسافر را پوشش دهد. یکی دیگر از هواپیماهای روس که در حال طراحی است سوخو ۱۳۰ نام دارد. این هواپیما در سال ۲۰۲۰ تولیدی می‌شود و در حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ مسافر را پوشش می‌دهد.

ایرکوت امسی-۲۱ هم ۱۶۵ تا ۲۱۰ مسافر را پوشش می‌دهد با این سیاست، روس‌ها سعی دارند بتواند در بازار هواپیماهای تک راهرو که پرتقاضا‌ترین بخش هواپیماهای مسافربری در جهان است، نفوذ کنند.

سوخو سوپرجت ۱۰۰

سوخو سوپرجت ۱۰۰ از یک موتور غیر آمریکایی استفاده می‌کند به همین دلیل خطوط هوایی ایران می‌توانند بدون هیچ نگرانی از موانع احتمالی دولت آینده آمریکا دست به خرید این هواپیما بزنند.

موتور این هواپیما با نام سام۱۴۶ ساخت یک کنسرسیوم مشترک بین شرکت روسی نپوسترن و شرکت فرانسوی سفران است. نپوسترن توانمند‌ترین سازنده موتورهای هواپیماهای جنگی روسیه است و موتور سوخو ۲۷، ۳۰، ۳۵ و تی ۵۰ را ساخته است.

طراحی بدنه سوپرجت ۱۰۰ توسط شرکت سوخو انجام گرفته، اما مشاور طراحی شرکت بوئینگ بوده است. سامانه کنترل بال توسط شرکت لیبهر آلمان و داخل هواپیما توسط شرکت پنین فارینای ایتالیا طراحی شده و شریک راهبردی سوخو برای ساخت این هواپیما هم شرکت آلنیای ایتالیا است. بیشتر تجهیزات الکترونیک و ناوبری هواپیما هم توسط شرکت تالس فرانسه طراحی و ساخته شده‌اند.

هواپیما سوخو می‌تواند به حداکثر سرعت هشتدهم ماخ برسد واز نظر برد پروازی در بهترین مدل می‌تواند چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر را با یک بار سوختگیری و با بار کامل طی کند، که این برد پروازی تمام نقاط ایران و کشورهای همسایه ایران را پوشش می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های سوخو نسبت به همتایان غربی قیمت ارزان‌تر آن است. هر فروند سوخو ۱۰۰ حدود ۳۵ میلیون دلار قیمت دارد. این در حالی است که هواپیما میتسوبیشی که هم کلاس با سوخو سوپر جت ۱۰۰ است ۴۷ میلیون دلار قیمت دارد.

به غیر از بحث سیاسی با دولت آمریکا و ارزان بودن هواپیما نسبت به مدل‌های مشابه غربی، احتمال تولید این هواپیما در ایران هم باعث شده تا مدیران صنعت هوایی ایران از خرید سوپر جت ۱۰۰ در ایران استقبال کنند.

مدیران شرکت سوخو به طرف ایرانی گفته‌اند اگر فروش این هواپیما به حدود ۱۰۰ فروند در ایران برسد امکان تولید این هواپیما در ایران وجود دارد.

XS
SM
MD
LG