لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه آغاز شد


در نخستین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، مکرون نزدیک به ۲۴ درصد و لوپن بیش از ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند
در نخستین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، مکرون نزدیک به ۲۴ درصد و لوپن بیش از ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند

دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، از صبح ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز شد. دو نامزدی که در واپسین دور با یکدیگر رقابت می‌کنند، امانوئل مـکرون، نامزد میانه‌رو جنبش نوبنیاد «به پیش» و مارین لوپـن، رهبر حزب تندروی «جبهه ملی» هستند.

در نخستین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، آقای مکرون نزدیک به ۲۴ درصد و خانم لوپن بیش از ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در حال حاضر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که آرای مکرون بین ۲۳ تا ۲۶ درصد از آرای لوپن بیشتر است.

نامزد میانه‌روی انتخابات فرانسه خواستار افزایش همکاری‌های اتحادیه اروپا است، در حالی‌که پیروزی احتمالی نامزد «جبهه ملی» که از منتقدان اتحادیه است، می‌تواند بر آینده و تداوم این نهاد تاثیری عمیق بگذارد.

دو نامزد نهایی انتخابات نشان داده‌اند که در گستره‌ای بزرگ از مسائل، از عملکرد اتحادیه اروپا، یورو، مبارزه با بیکاری و مسائل اقتصادی تا تهدید ناشی از تروریسم یا موضوع مهاجرت، اختلاف نظر دارند.

کمیسیون اروپا، در اقدامی که سابقه چندانی ندارد، از امانوئل مکرون حمایت، و او را «نماینده ارزش‌های اروپایی» توصیف کرده است.

بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس مسئول حفظ امنیت انتخابات روز یک‌شنبه هستند؛ امنیت، عمده‌ترین نگرانی در جریان رای‌گیری در ساعت‌های پیش‌رو به شمار می‌رود.
بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس مسئول حفظ امنیت انتخابات روز یک‌شنبه هستند؛ امنیت، عمده‌ترین نگرانی در جریان رای‌گیری در ساعت‌های پیش‌رو به شمار می‌رود.

دور دوم انتخابات فرانسه درحالی آغاز شده که ساعاتی پیش از شروع رای‌گیری شمار زیادی از ایمیل‌ها و اسناد هک‌شده‌ی ستاد انتخاباتی آقای مکرون در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت منتشر شد. ستاد انتخاباتی امانوئل مکرون می‌گوید، این حمله سایبری در راستای «تضعیف» او صورت گرفته‌است.

آخرین مناظره میان دو نامزد باقی‌مانده در انتخابات سرنوشت‌ساز فرانسه، شامگاه چهارشنبه گذشته برگزار شد که ۱۵۰ دقیقه طول کشید و بنا بر گزارش‌ها نزدیک به ۲۰ میلیون بیننده داشت. مناظره‌ای که با حملات شدید دو طرف، طعنه و پرخاش همراه بود و خارج از فرانسه نیز بازتابی گسترده پیدا کرد.

با وجود نظرسنجی‌هایی که از اقبال نامزد میانه‌رو خبر می‌دهند، گزارش مؤسسه سنجش آرای همگانی «اوُدوکسا» نشان می‌دهد یک چهارم از رأی‌دهندگان در دور دوم انتخابات شرکت نخواهند کرد؛ رقمی که بالاترین نرخ عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه طی نیم قرن گذشته است.

در عین حال در نتایج نظرسنجی منتشرشده از سوی خبرگزاری رویترز نیز ۶۰ درصد از رای‌دهندگان احتمالی به مکرون گفته‌اند، تنها برای جلوگیری از انتخاب خانم لوپن به رقیب او رای می‌دهند.

در عین حال پیروزی هیچ یک از نامزدها در انتخابات روز یک‌شنبه، به معنی وقفه‌ای در رقابت‌های سخت سیاسی فعلی در فرانسه نخواهد بود چراکه تنها یک ماه پس از آن انتخابات پارلمانی آن کشور در راه است. شمار و درصد رای‌دهندگان به خانم لوپن، حتی اگر نامزد «جبهه ملی» فرانسه موفق به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نشود، می‌تواند بر انتخابات پیش‌روی پارلمانی تاثیر بگذارد.

انتظار می‌رود برآوردهای نخستین از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از ساعت هشت عصر به وقت محلی منتشر شود.

بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس مسئول حفظ امنیت انتخابات روز یک‌شنبه هستند؛ امنیت، عمده‌ترین نگرانی در جریان رای‌گیری در ساعت‌های پیش‌رو به شمار می‌رود. طی سال‌های اخیر بیش از ۲۳۰ نفر در حملات اسلام‌گرایان افراطی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG