لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۲

راهیابی مکرون و لوپن به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه


امانوئل مکرون رهبر جنبش میانه‌روی «به پیش» (چپ) و مارین لوپن رهبر راستگرای جبهه ملی
امانوئل مکرون رهبر جنبش میانه‌روی «به پیش» (چپ) و مارین لوپن رهبر راستگرای جبهه ملی

نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حاکی است که امانوئل مکرون رهبر جنبش میانه‌روی «به پیش» و مارین لوپن رهبر راستگرای جبهه ملی، به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند.

نزدیک ۴۷ میلیون فرانسوی در این انتخابات حائز شرایط رأی دادن بودند، و برای نخستین بار در تاریخ معاصر فرانسه، هیچیک از نامزدهای دو حزب اصلی این کشور قادر به راهیابی به دور دوم انتخابات نشده‌اند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هفتم ماه مه، دو هفته دیگر برگزار خواهد شد و نتیجه این انتخابات برای آینده اتحادیه اروپا حیاتی توصیف شده است.

فرانسه دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست اما مارین لوپن وعده داده است که در صورت پیروزی تغییر واحد پول فرانسه از یورو به فرانسه و برگزاری همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا را تعقیب خواهد کرد.

خانم لوپن همچنین خود را تنها نامزدی معرفی کرده که توانایی محافظت از فرانسه در برابر اسلام‌گرایان افراطی را دارد.

او در نخستین اظهار نظر پس از اعلام اولیه نتایج گفت که موضوع انتخابات «جهانی شدن رام‌نشدنی» است و اکنون زمان آزاد کردن مردم فرانسه از نخبگان متکبر است.

خانم لوپن همچنین از همه وطن‌پرستان فرانسوی خواست که در دور دوم انتخابات از او حمایت کنند.

در مقابل امانوئل مکرون شامگاه یکشنبه در سخنانی تأکید کرد که می‌خواهد «رئیس‌جمهور میهن‌دوستان» در برابر «تهدید ملی‌گرایان» باشد، و وعده داد که امید را به فرانسه و اروپا برگرداند.

واکنش‌ها به نتایج انتخابات

در واکنش به نتایج اولیه انتخابات، فرانسوا فیون نخست‌وزیر پیشین فرانسه ضمن پذیرش شکست در انتخابات از هوادارانش خواسته است که در دور دوم انتخابات از امانوئل مکرون حمایت کنند.

آقای فیون تأکید کرده پیروزی احتمالی خانم لوپن در انتخابات، کشور را به شکست هدایت می‌کند.

بنوا آمون ، نامزد حزب سوسیالیست در این دوره از انتخابات فرانسه نیز با پذیرش شکست اعلام کرده است که در دور دوم از امانوئل مکرون حمایت خواهد کرد.

حمایت از آقای مکرون به این دو نامزد انتخاباتی محدود نیست و نخست‌وزیر کنونی فرانسه برنار کازنو هم خواستار حمایت رأی‌دهندگان از آقای مکرون برای شکست خانم لوپن شده است.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه کنونی فرانسه هم خواستار آن شده که گروه‌ها چپ و جمهوری‌خواه در دور دوم «به خاطر فرانسه، به خاطر جمهوری، و به خاطر اروپا» به مکرون رأی دهند.

در عین حال نامزد چپ‌گرای این انتخابات، آقای ملانشون گفته است که تا پایان اعلام نتایج، از پذیرش شکست خودداری خواهد کرد. او همچنین تصریح کرده که در دور دوم انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه هم که نامزد حزب او کمتر از هفت درصد آرا را از آن خود کرد، بدون حمایت صریح از امانوئل مکرون، راهیابی به دور دوم انتخابات را به او تبریک گفته است.

ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، هم ضمن تبریک راهیابی آقای مکرون به دور دوم انتخابات، برای او آرزوی موفقیت کرده است.

موفقت امانوئل مکرون در دور نخست انتخابات و راهیابی‌اش به دور دوم با استقبال آلمان نیز روبه‌رو شده است، در این مورد زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان ابزار اطمینان کرده که آقای مکرون رئیس‌جمهور آینده فرانسه خواهد بود.

سخنگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، هم برای امانوئل مکرون در دور دوم انتخابات «بهترین‌ها» را آرزو کرده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آقای مکرون در دور دوم به آستانی از سد خانم لوپن خواهد گذشت و در این زمینه رویترز می‌نویسد بر پایه نظرسنجی‌ها، آقای مکرون موفق می‌شود با کسب ۶۲ تا ۶۴ درصد از آرا خانم لوپن را شکست دهد.

در انتخابات سال ۲۰۰۲ فرانسه نیز که ژاک شیراک و ژان‌ماری لوپن، پدر خانم لوپن، به دور دوم راه یافتند، اجماع گروه‌های سیاسی در حمایت از آقای شیراک باعث شد او با کسب ۸۲ درصد از آرا آقای لوپن را شکست دهد.

همزمان با اعلام نتایج انتخابات فرانسه، آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که معترضان عصبانی از راهیابی خانم لوپن به دور دوم انتخابات، در پاریس با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند.

این خبرگزاری می‌گوید که در میان اجتماع جوانان معترض در میدان باستی در شرق پاریس، شماری از گروه‌های آنارشیست و «ضد فاشیست» هم دیده می‌شوند.

پلیس ضدشورش این منطقه را احاطه کرده و برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌آور استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG