لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

هشدار اروپا به شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با «نفرت‌پراکنی»


کمیسیون اروپا به شرکت‌های فیس‌بوک، توئیتر، مایکروسافت و گوگل هشدار داد که اگر برای مشکل سخنرانی‌هایِ مشوق نفرت کاری نکنند، جریمه خواهند شد.

در بهار امسال، این چهار شرکت آمریکایی اعلام کرده بودند که در توافق با کمیسیون اروپا، قوانین تازه‌ای را وضع کرده‌اند؛ بر اساس این «قوانین تازه» قرار است سخنرانی‌های ترویج‌دهنده و مشوقِ نفرت را از سایت‌های خود حذف کنند.

یکی از تعهدات این شرکت‌ها این بود که وقتی محتوایی از آنها به عنوان سخنان غیرقانونی و نفرت‌پراکن تشخیص داده می‌شود، در کمتر از ۲۴ ساعت حذف شود. یکی دیگر از تعهدات آنها، آموزش مدام کارکنان و کارمندانشان در خصوص نفرت‌پراکنی بود.

اما به گزارش سی ان بی سی، با گذشت شش ماه، کمیسیون اروپا از اجرای این تعهدات توسط این شرکت ها «راضی نیست». ورا یوروا، قاضی این کمیسیون در گزارشی که قرار است در آخر همین هفته منتشر شود گفته است که پیشرفت در روند حذف محتوای آزاردهنده در این سایت‌ها بسیار کند بوده است.

ورا یوروا می‌گوید «این شرکت‌‌ها در عمل زمان بیشتری را برای انجام تعهداتشان گرفتند و آن‌ها را به طور کامل انجام نداد. فقط چهل درصد موارد گزارش شده در کمتر از ۲۴ ساعت حذف شده‌اند. بعد از ۴۸ ساعت این رقم هنوز بیشتر از هشتاد درصد است. این نشان می‌دهد که هدف مشخص شده در واقعیت قابل دسترسی است اما به تلاش بسیار بیشتری از سوی این شرکت‌ها نیاز است».

کمیسیون اروپا اعلام کرده که می‌تواند قانون تازه‌ای وضع کند که شرکت‌های آمریکایی را مجبور به داشتن سرعت‌ عمل بیشتر کند.

خانم یوروا گفته است «اگر فیس بوک، توئیتر، مایکروسافت و یوتیوب می‌خواهند من و همینطور بقیه اتحادیه اروپا را قانع کنند که راهبردهای دیگری غیر از قانون گذاری برای رسیدن به این هدف کافی است،‌ بهتر است سریع‌تر عمل کنند و تلاش بیشتری را در ماه‌های آتی انجام دهند.»

از سوی دیگر به گزارش وب‌سایت بریت‌بارت که به محافظه‌کاران نزدیک است، مدافعان آزادی بیان و حقوق مدنی از «کدهای رفتاری» وضع شده توسط این شرکت‌ها در پاسخ به نگرانی‌های اتحادیه اروپا راضی نیستند و آن‌ها را ناقض آزادی بیان می‌دانند. این دسته از منتقدان عقیده دارند که نوع بیان مطالب در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا متفاوت است چرا که آنها فرهنگ‌های متفاوتی دارند.

پیش از این در پایان آبان ماه نیز، گوگل و فیس‌بوک اعلام کرده بودند سایت‌هایی که اخبار جعلی تولید می‌کنند دیگر نمی‌توانند از سرویس‌های تبلیغاتی آنها استفاده کنند. این تلاش، خود در جهت مقابله با افزایش خبرها و شایعات غیرواقعی و در عین حال موثر بر شکل‌گیری افکار عمومی و سیاسی، برآورد شده‌است.

XS
SM
MD
LG