لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

مقام ارشد سازمان ملل: تنها شاهد عمیق‌تر شدن درماندگی سوریه‌‌‌ایم


خانم اموس ماموریت خود را به پایان می‌رساند
خانم اموس ماموریت خود را به پایان می‌رساند

رئیس امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد، که ماموریت خود را به پایان می‌رساند، در آخرین سخنانش برای شورای امنیت در مورد وضعیت سوریه، گفت «هیچ انسانی نباید وحشی‌گری کنونی در آن کشور را علیه مردان و زنان و کودکان تحمل کند».

خانم والری اموس، به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت «بیش از چهار سال است، که ناظر عمیق‌تر شدن درماندگی سوریه هستیم؛ وضعیتی که حتی از آستانه تصور خوشبین‌ترین‌ ناظران نیز گذشته است.»

سوریه، که با سرکوبی اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه حکومت بشار اسد به مرور وارد جنگی فراگیر شد، اکنون صحنه حضور گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» است که نه تنها بخش‌هایی گسترده از آن کشور، که بخش‌هایی از عراق را نیز تحت کنترل خود گرفته‌اند.

بیش از ۲۲۰ هزار نفر طی سال‌های گذشته کشته شده‌اند. بنا بر برآوردها از جمعیت ۲۳ میلیون نفری آن، بیش از ۱۲ میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از شهروندان، در این میان ۵ میلیون کودک، به کمک‌های انسان‌دوستانه و مایحتاج ضروری نیاز دارند.

خانم اموس، هفتم خرداد ماه، به اعضای شورای امنیت گفته است طی هفته‌های گذشته «شاهد اقدامات هولناک‌تر بیشتر و بیشتری بودیم».

میلیون‌ها شهروند سوری آواره شده یا از کشور گریخته‌اند
میلیون‌ها شهروند سوری آواره شده یا از کشور گریخته‌اند

او از جمله رخدادهای اخیر، به حمله هوایی ارتش سوریه به بازاری شهر درکوش، که تا ۵۰ قربانی برجای گذاشت یا اعدام ده‌ها غیرنظامی به دست نیروهای گروه موسوم به حکومت اسلامی اشاره کرد.

خانم اموس افزوده است «همچنان گزارش‌هایی در مورد استفاده از گاز کلر به دست می‌رسد که می‌گویند به مرگ و زخمی شدن و وحشت غیرنظامیان می‌انجامد… مدارس و بیمارستان‌ها، همچنان زیر حملات هستند».

این مقام ارشد سازمان ملل به شورای امنیت آن سازمان، گفت امدادگران موفق نشده‌اند به هیچ یک از ۴۲۲ هزار شهروند سوری که زیر حملات در ماه آوریل قرار داشتند، دسترسی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفته می‌داند که «پاسخی آسان برای حل مشکلات وجود ندارد» اما «نمی‌توانیم سوریه را در ناامیدی رها کنیم و بگذاریم که بیچارگی‌اش ادامه پیدا کند.»

پنج میلیون کودک سوری به کمک نیاز دارند
پنج میلیون کودک سوری به کمک نیاز دارند

خبرگزاری رویترز می‌گوید بشار جعفری، نماینده دولت مرکزی سوریه در سازمان ملل متحد، انتقادهای والری اموس از آن دولت را رد کرده است.

خانم اموس در آخرین سخنان خود گفته است «به خاطر سوریه و به خاطر نسل‌های آینده آن، این شورا باید اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و برای پیدا کردن راه‌حل مشکلی که به نظر می‌رسد از کنترل خارج شده، متحد شود».

تا کنون تلاش‌های جهانی برای انجام مذاکرات صلح میان دولت بشار اسد و مخالفان آن و دست یافتن به راه‌حلی که به پایان جنگ داخلی سوریه بیانجامد، بی‌نتیجه بوده است. در عین حال طی این زمان بر نفوذ و قدرت گروه‌های افراطی نیز افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG