لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

سوریه در انتقال سلاح‌های شیمیایی تأخیر دارد


نروژ و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که برای کمک به انتقال جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه داوطلب شده‌اند. رویتر از قول سخنگوی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که بر این انتقال‌ها نظارت دارد، می‌گوید از ۲۷ ژانوی هیچ جابه‌جایی صورت نگرفته است
نروژ و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که برای کمک به انتقال جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه داوطلب شده‌اند. رویتر از قول سخنگوی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که بر این انتقال‌ها نظارت دارد، می‌گوید از ۲۷ ژانوی هیچ جابه‌جایی صورت نگرفته است
با پایان گرفتن روز چهارشنبه ۱۶ بهمن، پنجم فوریه، دولت سوریه با تاخیر در انتقال سلاح‌های شیمیایی‌اش روبه‌رو شد؛ آنچه عملا نگرانی‌هایی را در مورد نابودی این جنگ‌افزارها در موعد مقرر، یعنی تا پایان ماه میلادی ژوئن به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این دیرکرد برنامه انتقال و نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه را -که به کمک کشورهای غربی و در یک کشتی آمریکایی انجام می‌شود- به تاخیر میاندازد.

این موضوع پیشتر نیز «هشدارهای» واشینگتن را همراه داشته است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، یازدهم بهمن ماه در مورد دیرکرد سوریه در انجام «تعهدات بین‌المللی خود برای نابودی جنگ‌افزارهای شیمیایی» هشدار داده و گفته بود واشینگتن «عمیقا نگران» است که آیا دولت سوریه موفق به انجام آن در زمان برنامه‌ریزی‌شده خواهد شد یا نه.

به گزارش رویترز بنا بر توافقی که در ماه اکتبر سال میلادی گذشته میان آمریکا و روسیه شکل گرفت، دولت سوریه متعهد شده بود تا پنجم فوریه (۱۶ بهمن)، «تمام ذخیره سلاح‌های شیمیایی» خود را تحویل دهد. آنچه در آن زمان سبب شد تا رئیس‌جمهوری آمریکا طرح اقدام نظامی علیه دمشق را از روند رای‌گیری در کنگره آن کشور خارج کند.

روسیه روز سه‌شنبه گفته بود که دمشق به‌زودی مقدار بیشتری از سلاح‌های شیمیایی خود را برای نابودی انتقال خواهد داد، اما به گفته رویترز دیپلمات‌های غربی «نشانه‌ای» برای این کار در دست ندارند.

مقام‌های ایالات متحده گفته بودند بر هم‌پیمانان دمشق فشار می‌آورند تا دولت آن کشور را به همکاری بیشتر و افزایش روند جابه‌جایی سلاح‌ها فراخوانند.

خبرگزاری رویترز از قول سخنگوی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که بر این انتقال‌ها نظارت دارد، می‌گوید از ۲۷ ژانویه -نزدیک به ده روز پیش- هیچ جابه‌جایی صورت نگرفته است.

با این همه وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان این موضوع را که چنین چیزی به معنی شکست سیاست ایالات متحده در برابر سوریه است -آنچه برخی از منتقدان جمهوری‌خواه از آن گفته‌اند- رد کرده است.

به گفته آقای کری تا پیش از این بشار اسد از این جنگ‌افزارها علیه مردم خود استفاده می‌کرد، اما الان این کار را نمی‌کند و نمی‌تواند بکند.

البته جان کری نیز بر «سخت و چالش‌برانگیز» بودن سیاست در قبال سوریه تاکید کرده است.

همزمان با این رویدادها، مخالفان دولت اسد از «افزایش عملیات نظامی» در شهر حلب خبر داده‌اند.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در مورد شمار بیشتری از حمله‌های هوایی ارتش سوریه با استفاده از «بشکه‌های انفجاری» در این شهر منتشر شده است.

تنها در یک نوبت از چنین حملاتی در ۱۳ بهمن ماه دست‌کم ۸۵ نفر کشته شدند که خبرگزاری فرانسه گفته بود ۶۵ نفر از آنها، غیرنظامیان این شهر بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG