لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

آمریکا برنامه آموزش مخالفان میانه‌روی سوریه را آغاز می‌کند


سخنگوی پنتاگون می‌گوید آموزش‌ها می‌توانند تا چند ماه به درازا بکشند و اگر در اوایل بهار آغاز شوند، برخی از مخالفان «تا پیش از پایان سال (میلادی)… می‌توانند برای انجام نبردها با داخل سوریه باز گردند»
سخنگوی پنتاگون می‌گوید آموزش‌ها می‌توانند تا چند ماه به درازا بکشند و اگر در اوایل بهار آغاز شوند، برخی از مخالفان «تا پیش از پایان سال (میلادی)… می‌توانند برای انجام نبردها با داخل سوریه باز گردند»

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید طی چهار تا شش هفته آینده چند صد نیروی نظامی آن کشور به خاورمیانه می‌روند، تا برنامه آموزش نظامی مخالفان میانه‌روی حکومت سوریه را که با نیروهای «حکومت اسلامی» وارد نبرد می‌شوند، آغاز کنند.

ایالات متحده در عین حال ۳۱۰۰ مستشار نظامی نیز در عراق دارد که کار آنها نیز ارائه مشاوره و آموزش نیرهای عراقی در جنگ با «حکومت اسلامی» (داعش) است.

مقام‌های رسمی آمریکایی می‌گویند برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام بیش از ۴۰۰ نیروی نظامی، از جمله نیروهای عملیات ویژه، برای آموزش اپوزیسیون میانه‌روی سوریه، در خارج از آن کشور، انجام شده است.

ادمیرال جان کیربی، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ۲۶ دی ماه، به خبرنگاران گفت «دستور اعزام» بخشی از نیروهای نظامی در نظر گرفته شده برای این کار «طی هفته‌های آینده صادر می‌شود» و آنها «طی چهار تا شش هفته آینده» به کشورهایی که برنامه‌های آموزشی در آنها انجام خواهد شد، اعزام می‌شوند.

به گفته جان کیربی، انتظار می‌رود چند صد نیروی نظامی کشورهای دیگر از جمله کشورهایی که آموزش‌ها در آنها ارائه می‌شود نیز در برنامه ارائه این آموزش‌ها شرکت‌ کنند.

او دقیقا مشخص نکرده است چه کشورهایی در این برنامه شرکت خواهند کرد.

طی ماه‌های گذشته رسانه‌ها نام کشورهایی را در این مورد منتشر کرده بودند؛ عربستان سعودی، ترکیه یا قطر از آن جمله هستند.

در آبان ماه، روزنامه حریت، چاپ ترکیه، از جمله رسانه‌هایی بود که به نقل از یک مقام آگاه آن کشور گفت آنکارا و واشینگتن برای آموزش نظامی دو هزار تن از مخالفان میانه‌روی سوری برای مبارزه با حکومت اسلامی، در خاک ترکیه، موافقت کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های آمریکایی می‌گوید آنها تصمیم دارند طی سه سال، هر سال تا ۵ هزار نیروی میانه‌روی مسلح مخالف حکومت سوریه را آموزش دهند.

جان کیربی گفته است آموزش‌ها می‌توانند تا چند ماه به درازا بکشند و اگر در اوایل بهار آغاز شوند، برخی از مخالفان «تا پیش از پایان سال (میلادی)… می‌توانند برای انجام نبردها به داخل سوریه باز گردند».

مذاکرات و رای‌گیری در آمریکا برای تجهیز و آموزش شورشیان میانه‌روی سوریه، در جهت تلاش‌ها برای مقابله با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»، به ماه‌ها پیش باز می‌گردد. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG