لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

شورای امنیت قطعنامه تازه‌ای را در مورد سوریه «به رای می‌گذارد»


دو دختر سوری و کودکی هشت ماهه از نزدیک یک کاروان هلال احمر که در حاشیه دمشق هدف موشک قرار گرفته می‌گریزند
دو دختر سوری و کودکی هشت ماهه از نزدیک یک کاروان هلال احمر که در حاشیه دمشق هدف موشک قرار گرفته می‌گریزند

بنا بر گزارش‌ها اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه هفتم اسفند ماه، در آستانه آغاز آتش‌بس توافق‌شده در سوریه، جلسه‌ای تشکیل می‌دهند تا قطعنامه تازه‌‌ی پیشنهادی از سوی آمریکا و روسیه را به رای بگذارند.

۱۵ عضو شورای امنیت در همان زمان، گزارشی از استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه دریافت می‌کنند.

این گزارش ساعاتی پیش از آتش‌بس سوریه به اعضا ارائه خواهد شد.

ایالات متحده و روسیه سوم اسفند ماه بر سر برپایی آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند؛ آنچه قرار است از بامداد شنبه اجرایی شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید نسخه‌ای از پیش‌نویس قطعنامه تازه را رویت کرده است؛ «در این پیش‌نویس بر ترک مخاصمه از نیمه‌شب و درخواست‌ها برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان تاکید شده‌است».

در قطعنامه‌ای که به رای گذاشته می‌شود، ابراز امیدواری شده که آتش‌بس پیش‌ رو «گامی به سوی آتش‌بسی پایدار» باشد.

این قطعنامه از همه کشورها، به ویژه کشورهایی که در روند صلح سوریه و مذاکرات مربوط به آن شرکت دارند، می‌خواهد «از نفوذ خود بر طرف‌ها(ی درگیر در بحران سوریه) استفاده کنند تا اجرای تعهدات (مربوط به ترک مخاصمه)، تضمین شود».

استفان دی‌میستورا ابراز امیدواری کرده است که در صورت پیشرفت آتش‌بس، دور تازه‌ای از مذاکرات صلح از چهارم ماه مارس، یک هفته دیگر، آغاز شود.

آتش‌بس سوریه شامل گروه «حکومت اسلامی» و جبهه‌النصره، که سازمان ملل آنها را «تروریست» می‌داند، نمی‌شود. این گروه‌ها بخش‌های مهمی از خاک سوریه را تحت کنترل خود دارند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید اعضای شورای امنیت تا ساعت ۱۱ صبح به وقت نیویورک وقت دارند تا خواسته‌ها یا نکته‌هایی را که لازم می‌دانند، در پیش‌نویس مطرح کنند. رای‌گیری ساعت ۸ شب به وقت نیویورک انجام می‌شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه، در پی دیدار با مشاوران امنیتی خود گفت روزهای آینده برای سوریه حساس و حیاتی خواهد بود.

آقای اوباما تاکید کرده است، موفقیت آتش‌بس در سوریه، نیازمند آن است که همه طرف‌های درگیر از جمله حکومت سوریه، روسیه و متحدان آن‌ها به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشند.

در همان روز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد «شمار قابل ملاحظه‌ای» از نیروهای سپاه پاسداران ایران از جبهه‌های نبرد در سوریه، خارج شده‌اند.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، گفت‌وگویی تلفنی داشته و بشار اسد گفته دمشق آماده اجرای آتش‌بس است و به آن کمک می‌کند.

بیش از ۲۶۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه که از مارس سال ۲۰۱۱ و در پی سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد آغاز شد، جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG