لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

واپسین کارزار و سخنرانی‌های ترامپ و کلینتون پیش از آغاز انتخابات آمریکا


هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تا ساعاتی پیش از آغاز رای‌گیری، در میان ده‌ها هزار تن از هواداران خود، به سخرانی پرداخته و در پایان کارزاری کم‌سابقه، به حملات لفظی و انتقادهای شدید از رقیب خود ادامه دادند.

کلینتون، نامزد دمکرات، در میان شماری نزدیک به ۴۰ هزار نفر از هوادارانش در فیلادلفیا (پنسیلوانیا)، گفت «فردا، ما در برابر آزمون زمانه‌ی خود قرار می‌گیریم».

انتخابات آمریکا -برخلاف عمده کشورهای جهان که در روزهای آخر هفته است- روز سه‌شنبه (سه‌شنبه-چهارشنبه به وقت ایران) برگزار می‌شود.

خانم کلینتون به هوادارن خود گفت «انتخاب روشن است. انتخاب، میان تفرقه یا همبستگی، اقتصاد و کار برای همه، یا فقط برای آن‌هایی که آن بالا نشسته‌اند؛ انتخاب میان یک رهبریِ قدرتمند یا یک جریان ضعیف، کسی‌که می‌تواند همه‌چیز را به خطر بیاندازد».

همزمان با این سخنان، ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، در جمع هواداران خود در نیوهمپشایر، لبه تیز انتقادهای خود را به سوی کلینتون گرفت و گفت «می‌خواهید آمریکا توسط یک طبقه فاسد حکومت شود؟ یا می‌خواهید قدرت در آمریکا، یک بار دیگر، به دست ملت بیافتد؟».

او سپس با تاکید بر شماری از شعارهای انتخاباتی خود، مانند مسئله مرزهای جنوبی، جلوگیری از ورود پناهجویان یا پایان دادن به توافق‌نامه‌های آزاد تجاری، وعده داد در صورت پیروزی، به «سال‌ها خیانت» پایان دهد.

خانم کلینتون را در واپسین کارزار انتخاباتی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز میشل اوباما و بیل کلینتون، همسران این دو سیاستمدار همراهی کردند. بروس اسپرینگستن، خواننده پرآوازه آمریکایی نیز در کارزار فیلادلفیا، روی صحنه رفت.

کلینتون در دوره نخست ریاست‌جمهوری اوباما، وزیر خارجه او بود.

آقای ترامپ در نیوهمپشایر از خواننده مشهوری در کارزار خود بهره نبرد. او به‌تاکید در سخنرانی‌هایش گفت انتخابات پیش‌رو، به «قدرت مردم» و «حکومت مردم» می‌انجامد. او گفت «وقت آن رسیده که رسانه‌ها و سیاستمداران جریان حاکم را کنار گذاشت».

ساعاتی پیش از پایان تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی، نتایج نظر‌سنجی‌ها از پیشتازی هیلاری کلینتون حکایت دارند. نامزد حزب دمکرات ۳ تا ۳.۴ درصد از نامزد حزب جمهوری‌خواه پیش است.>>>در مورد آخرین نظرسنجی‌ها بیشتر بخوانید

انتخابات آمریکا روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از ماه ژانویه، رهبری کشوری با «نیرومندترین» ارتش جهان (برآورد موسسه کردیت سوئیس) و ۲۵ درصد کل تولید ناخالص جهانی (برآورد صندوق جهانی پول) را در دست می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG