لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

پاکسازی‌های پس از کودتای ترکیه به «سازمان اطلاعات ملی» رسید


تظاهرات حمایتی از اردوغان در مرداد ماه سال جاری، اندکی پس از کودتای ناموفق
تظاهرات حمایتی از اردوغان در مرداد ماه سال جاری، اندکی پس از کودتای ناموفق

بنا بر گزارش‌ها از ترکیه، در پی پاکسازی‌های مربوط به کودتای نافرجام آن کشور، دست‌کم ۸۷ نفر از ماموران سازمان اطلاعات و امنیت ملی آن کشور از کار برکنار شده‌اند.

این نخستین بار است که گزارشی از «اخراج» ماموران یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین تشکیلات اطلاعاتی ترکیه منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، در مجموع ۱۴۱ تن از پرسنل این سازمان از کار معلق شده بودند که از این میان ۸۷ نفر «اخراج شده‌اند». در عین حال ۵۲ نفر از اخراج‌شدگان نیز با اتهام‌های جنایی روبه‌رو شده‌اند.

به نظر می‌رسد این وضعیت ممکن است به اهرم فشاری علیه «هاکان فیدان»، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه، «م‌ی‌ت»، تبدیل شود. او از سال ۲۰۱۰ میلادی ریاست این سازمان امنیتی در ترکیه را در اختیار دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پیشتر گفته بود کسانی در «م‌ی‌ت» به کودتای تیر ماه کمک کرده‌اند. او در عین حال دو هفته پس از کودتا نیز خواستار آن شد که نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات ملی، تحت کنترل ریاست‌جمهوری قرار گیرند.

فیدان در زمستان سال گذشته میلادی یک بار برای مدتی کوتاه و به این خاطر که قصد داشت از حزب عدالت و توسعه نامزد انتخابات پارلمانی شود، از ریاست «م‌ی‌ت» کناره‌گیری کرد، اما اندکی بعد از انتخابات صرف‌نظر کرد و مجددا به ریاست سازمان اطلاعات ملی انتخاب شد.

این تصور عمومی وجود دارد که «م‌ی‌ت» یکی از قدرت‌مندترین تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی ترکیه‌ است.

دولت ترکیه و در صدر آن رجب طیب اردوغان، فتح‌الله گولن، واعظی ساکن آمریکا که از منتقدان اردوغان به شمار می‌رود را متهم به دست داشتن در کودتا کرده‌اند. گفته می‌شود گولن از نفوذ در دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نظامی‌انتظامی ترکیه برخوردار است. خود او هرگونه دخالتی در کودتا را رد کرده‌است.

از تیر ماه گذشته تا کنون هزاران نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قاضیان و کارمندان دولت ترکیه از کار برکنار شده‌اند. گروهی از این افراد بازداشت، و علیه گروهی دیگر نیز اعلام جرم شده‌است.

XS
SM
MD
LG