لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

راه نه چندان هموار شورای امنیت برای تشدید تحریم ها


روزنامه آمریکایی وال استريت جورنال از قول مقامات اروپايی و آمريکايی می نويسد که دولت آمريکا هنوز برای جلب موافقت چين با اعمال تحريم های شديدتر عليه ايران با مشکلاتی روبرو است. در عين حال به نظر می رسد که آمريکا در مورد جلب همکاری ساير اعضای شورای امنيت از جمله برزيل ، ترکيه و لبنان نيز نگران است.

به نوشته وال استريت جورنال مقامات درگير در اين مذاکرات نگرانند که مخالفت آشکار چين با اين تحريم های جديد اگر از سوی اعضای ديگر شورای امنيت هم مورد تاييد قرار بگيرد اجرای مجازات های سازمان ملل متحد عليه ايران را تضعيف خواهد کرد. با وجوديکه برزيل ، ترکيه و لبنان عضو غير دائمی شورای امنيت هستند و حق وتو ندارند ولی مخالفت آنها می تواند کار آمريکا را در اين شورا دشوار می کند.

به گزارش وال استريت جورنال ديپلمات های آمريکايی درهفته های اخير به مذاکرات و چانه زنی با مقامات چين، برزيل ، ترکيه و لبنان افزوده اند. اما روز چهارشنبه رهبران برزيل عملا سفر هيلاری کلينتون به آن کشور را بی نتيجه گذاشتند. لوئيز ايناسيو لولا رييس جمهور برزيل گفت:« اعمال فشار بيشتر بر ايران کار محترمانه ای نيست.» و وزير خارجه برزيل نيز اعلام کرد که تشديد تحريم ها نتيجه معکوس خواهد داشت. مقامات دولت های ترکيه و لبنان نيز مواضع مشابهی را اعلام کرده اند.

به نوشته وال استريت جورنال اگر چين مخالفت منفعل داشته باشد و از حق وتوی خود استفاده نکند هنوز هم امکان تصويب تحريم های بيشتر عليه ايران در شورای امنيت وجود دارد. در صورت عدم وتوی اعضای دائم شورای امنيت برای تصويب يک قطعنامه از کل ۱۵ عضو به رای مثبت ۹ کشور نياز هست. ديپلمات های غربی می گويند تمايل روسيه به حمايت از تحريم های جديد بيشتر شده است.

وال استريت جورنال از قول ديپلمات های غربی می گويد که به دليل کشمکش های اخير بين آمريکا و چين سياست آمريکا در قبال ايران نيز از آن زاويه با مشکلاتی روبرو شده است. دولت آمريکا در هفته اخير دو تن از ارشدترين ديپلماتهای خود در امور چين را برای مذاکره بيشتر با مقامات آن کشور به پکن فرستاد.

اين روزنامه در مورد سابقه تحريم ها عليه ايران می نويسد در هر چهار مورد گذشته پيشنهاد آمريکا به اتفاق آرا به تصويب رسيده است به غير از مورد سال ۲۰۰۸ که در آن زمان دولت اندونزی از اعضای موقت شورای امنيت به آن رای منفی داد. در مورد اخير نيز همکاری کشورهايی نظير چين ، برزيل و ترکيه برای اجرای تحريم های همه جانبه عليه ايران بسيار ضروری است، حتی اگر چنين تحريم هايی از سوی سازمان ملل متحد تصويب و اعمال نشوند.


اهداف بلند پروازانه برزیل

از نگاه آمريکا برزيل يک بازيگر مهم در مباحث جهانی مربوط به سلاح های هسته ای است. علاوه بر نقش فعلی برزيل در شورای امنيت اين کشور از رهبران جامعه کشورهای غيرمتعهد است که تاکنون بارها از حق ايران برای غنی سازی اورانيوم و توسعه قدرت هسته ای دفاع کرده اند. رييس جمهور برزيل روز چهارشنبه گفت برای پاسخگويی به نگرانی جامعه بين المللی در مورد جنبه تسليحاتی برنامه های هسته ای بايد به ايران فرصت بيشتری داده شود. وی ضمن دفاع از حق ايران برای توسعه انرژی هسته ای گفت برزيل با دستيابی ايران به سلاح هسته ای مخالف است.

وال استريت جورنال يادآوری می کند برنامه های گسترده و سريع برزيل برای توسعه توان غيرنظامی هسته ای به خوبی موضع اين کشور در قبال بحران ايران را توجيه می کند. برزيل با اعمال تحريم عليه کشورهايی که انرژی هسته ای دارند ولی هنوز وجود برنامه های نظامی آنها قطعی نشده مخالف است. برزيل که خود به شدت محتاج انرژی است می خواهد از راکتورهای هسته ای استفاده کند و نيروی دريايی اين کشور در حال ساخت يک زير دريايی با موتور اتمی است.

حمايت برزيل از ايران در عين حال نشاندهنده گسترش حوزه نفوذ اقتصادی و اهداف بلندپروازنه اين کشور است. برزيل يکی از صادرکنندگان بزرگ مواد غذايی به ايران است. در عين حال برزيل به اين طريق می خواهد خود را به نماينده کشورهای در حال توسعه بدل کرده و در مسائل مهم جهانی نقش مهمتری ايفا کند. برزيل تنها کشور نيم کره غربی است که با تمام کشورهای جهان رابطه دوستانه ای دارد.

وال استريت جورنال می نويسد ناتوانی آمريکا در نزديک تر کردن مواضع برزيل به اين کشور نشاندهنده تنش هايی است که طی چند سال اخير در روابط دو کشور ايجاد شده است. مواضع برزيل و آمريکا در مورد کودتای سال گذشته در هندوراس و پايگاههای نظامی آمريکا در خاک کلمبيا به شدت در مقابل يکديگر قرار گرفت. سال گذشته مقامات برزيلی از محکوم کردن اين کشور توسط هيلاری کلينتون به خاطر روابطش با ايران به شدت خشمگين شدند.

برزيل به خاطر تعهد خود به منع گسترش سلاح های هسته ای از اعتبار فراوانی برخوردار است. برزيل و آرژانتين از جمله معدود کشورهايی هستند که خود داوطلبانه توسعه سلاحهای هسته ای را کنار گذاشتند. برزيل در دهه ۱۹۹۵ پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را پذيرفت و در قانون اساسی خود دستيابی به سلاح هسته ای را ممنوع کرده است. البته برزيل هنوز بخش الحاقی پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را که به آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه می دهد از تاسيسات هسته ای آن کشور سر زده بازرسی کنند امضا نکرده است.

وال استريت جورنال در ادامه می نويسد که دولتهای ترکيه و لبنان نيز هنوز به حمايت از پيش نويس تحريم های جديد تمايلی نشان نمی دهند. رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه بارها خطر برنامه های هسته ای ايران را ناچيز دانسته و با مقايسه آن با زرادخانه اتمی اسراييل استدلال می کند که بايد به خطر هر دو مورد به يکسان توجه کرد.

ديپلماتهای اروپايی و آمريکايی همچنين نگران اند که دولت جديد لبنان بدون شک در مجازات ايران رای ممتنع خواهد داد. سعد حريری نخست وزير لبنان که طرفدار غرب است رياست دولت را برعهده دارد اما حزب الله نيز در کابينه فعلی لبنان شريک است و بدون شک خواهد کوشيد که از ايران در مقابل تحريم های بيشتر حمايت کند.
XS
SM
MD
LG