لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

سوریه: ۱۲۰ نیروی امنیتی به دست افراد مسلح کشته شدند


تلويزيون دولتی سوريه روز دوشنبه اعلام کرد در جريان عمليات نيروهای سوری در شهری در شمال غربی اين کشور ۱۲۰ پليس به دست «گروه‌های مسلح» به قتل رسيده‌اند.

تلويزيون دولتی سوريه گفته است که نيروهای امنيتی و پليس در حال عمليات سه روزه‌ای در منطقه جسر الشغور در استان ادلب و در شمال غرب سوريه بودند که بر اثر کمين و حمله «افراد مسلح» تعدادی از آنها کشته شده‌اند.

طبق اين گزارش، گزارشگر تلويزيون دولتی سوريه گفته است: گروه‌های مسلح يک قتل عام واقعی انجام دادند. آنها اجساد مثله شده را به رودخانه «آسی» انداختند و ساختمان‌های دولتی را به آتش کشيدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فعالان سوری در قبرس آمار تلفات اعلام شده توسط حکومت بشار اسد را مورد ترديد قرار داده و می‌گويند، نیروهای امنیتی طی روزهای اخیر در شهر جسرالشغور در حال سرکوب مخالفان بودند.

یکی از ویدئوهای منتشر شده به یوتیوب که منتسب به این واقعه است


در نخستين گزارش‌هايی که تلويزيون دولتی سوريه روز دوشنبه از شهر جسر الشغور ارسال کرد، آمار تلفات نيروهای پليس ۲۰ نفر اعلام شده بود. براساس اين گزارش اين نيروهای پليس و امنيتی در کمين افراد مسلح افتاده و کشته شدند.

تلويزيون دولتی سوريه در اين خصوص اعلام کرده بود: «نيروهای امنيتی و پليس با صدها مرد مسلح به مقابله پرداختند و توانستند يک منطقه را که به کنترل اين افراد مسلح در امده بود، آزاد سازند.»

تلويزيون دولتی سوريه می‌گويد، نيروهای امنيتی و پليس به دنبال درخواست «کمک مردم برای دخالت سريع ارتش» به شهر جسر الشغور رفته بودند. جسر الشغور در ۳۳۰ کيلومتری شمال دمشق قرار دارد.

اين در حالی است که فعالان سياسی سوری می‌گويند، روز دوشنبه شهر جسر الشغور آرام بوده است.

اين فعالان سوری در نيکوزيا، در قبرس، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند روز يکشنبه صدای تيراندازی در مرکز پليس در شهر جسر الشغور شنيده می‌شد.

ویدئوی دیگری که ۱۶ خرداد در یوتیوب منتشر شده و گفته می‌شود مربوط به واقعه استان ادلب است


پيشتر کميته هماهنگی محلی، که تظاهرات ضد دولتی در سوريه را سازماندهی می‌کند، روز شنبه اعلام کرد بود، دست کم شش نفر در جريان شليک نيروهای امنيتی به سوی تظاهرکنندگان در شهر «جسرالشغور»، جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اين گزارش اين شهر از زمان آغاز اعتراض‌های ضد حکومتی در سوريه از ميانه ماه مارس تاکنون بارها صحنه اعتراض‌ها به حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، بوده است.

اعتراضات يازده هفته‌ای عليه حکومت بشار اسد، با سرکوب نيروهای امنيتی مواجه شده است و به گفته فعالان حقوق بشر تاکنون در حدود ۱۲۰۰ نفر در اين اعتراضات کشته شده‌اند.

نزديک به ۹۰ درصد جمعيت ۲۱ ميليونی سوريه را مسلمانان تشکيل می‌دهند؛ ۷۴ درصد از مسلمانان سوريه سنی مذهب و ۱۲ درصد علوی‌اند که مذهبی نزديک به شيعه است.

حزب بعث سوريه از دهه ۱۹۶۰ قدرت را در اين کشور در اختيار دارد. پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ فرزندش بشار رئيس جمهور اين کشور شد.
XS
SM
MD
LG