لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

سخنگوی «جامعه روحانیت مبارز» حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را رد کرد‎


محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر چندین سفر استانی داشته که سفر‌های وی منجر به واکنش مسئولان وزارت کشور شده است.
محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر چندین سفر استانی داشته که سفر‌های وی منجر به واکنش مسئولان وزارت کشور شده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم٬ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، اعلام کرد که این نهاد از نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای مصباحی‌مقدم روز چهارشنبه ۱۰ شهریور این مطلب را در یک نشست خبری اعلام کرده و گفته که «دوره تأثیرگذاری سیاسی احمدی‌نژاد طی شده است».

وی به صراحت اعلام کرده که «جامعه روحانیت هیچ اقبالی نه به شخص احمدی‌نژاد و نه به کاندیداهای مورد حمایت وی {در انتخابات آینده} نخواهد داشت».

مصباحی مقدم همچنین گفته که جامعه روحانیت مبارز در انتخابات ریاست جمهوری‌ سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ نیز از احمدی‌نژاد حمایت نکرده بود.

این روحانی محافظه‌کار ادامه داده است: «ضرورتی ندارد که بخواهیم روی وی {احمدی‌نژاد} حساب خاصی باز کنیم».

از محمود احمدی‌نژاد به عنوان یکی از نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در ایران نام برده می‌شود.

وی در ماه‌های اخیر چندین سفر استانی داشته که سفر‌های وی منجر به واکنش مسئولان وزارت کشور شده است.

تبریز، ورامین، مشهد، بافق، بیرجند، جیرفت و زنجان و همچنین مساجد محله‌های تهران از جمله مسجد جامع نارمک و مسعودیه از جمله شهر‌ها و مکان‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر احمدی‌نژاد در آنها سخنرانی داشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، ۲۲ مردادماه امسال در واکنش به این سفر‌ها و سخنرانی‌ها احمدی‌نژاد در جمع هواداران خود گفته بود که محتوای سخنرانی‌های وی «شائبه انتخاباتی بودن» دارد.

حدود یک هفته پس از این اظهارات بود که محمدحسین مقیمی٬ معاون سیاسی وزیر کشور از بررسی گزارش‌ها درباره انتخاباتی بودن سفرهای احمدی‌نژاد خبر داد و گفت این موضوع «هنوز مسجل نشده» است.

بر اساس ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، «فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌ جمهوری، رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان از سوی وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می‌پذیرد».

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار شود و تاکنون گزارش یا خبر قطعی مبنی بر شرکت محمود احمدی‌نژاد در این دوره از انتخابات از سوی رسانه‌ها و یا نزدیکان وی منتشر نشده است.

این در حالی است که وب‌سایت «خبرآنلاین» روز سه‌شنبه به نقل از برخی شنیده‌ها نوشته بود که احمدی‌نژاد به جریان‌ اصول‌گرا پیام داده که از نامزدی وی در انتخابات آینده حمایت کنند و او نیز در دقیقه ۹۰ به نفع نامزد مورد نظر آنها کناره‌گیری خواهد کرد.

این وب‌سایت نوشته است: احمد‌ی‌نژاد از طریق «یک رابط» که نامی از آن برده نشده٬ به اصول‌گرایان پیام داده که «چون می‌تواند در بخش‌هایی از کشور رای مردم را به سود خود جمع کند، اصولگرایان از تخریب وی دست برداشته و از او حمایت کنند».

«خبر آنلاین» افزوده که «به نظر می‌رسد این اقدام احمد‌ی‌نژاد یک ترفند سیاسی برای کسب تایید صلاحیت از شورای نگهبان با اهرم اصولگرایان باشد».

غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز در رابطه با این خبر و پیشنهاد احمدی‌نژاد گفته که «ما فقط می‌توانیم بگوییم از اظهار لطف آقای احمدی‌نژاد تشکر می‌کنیم».

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین٬ پیشتر نامزدی محمود احمدی‌نژاد را به «مصلحت» او ندانسته و علی لاریجانی، رییس مجلس هم گفته بود که ریاست‌ جمهوری دوباره احمدی‌نژاد «جاذبه‌ای» ندارد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس نیز گفته که محمود احمدی‌نژاد پیش از نامزد شدن «بایدمحاکمه شود».

تعداد قابل توجهی از چهره‌های سرشناس جریان اصول‌گرایان در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که حاضر به حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیستند.

غلامرضا مصباحی مقدم روز سه‌شنبه نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم» گفته بود که «حتی اگر ما در انتخابات ریاست جمهوری رقیبی جز آقای احمدی‌نژاد نداشته باشیم٬ معتقد هستم حمایت از ایشان به مصلحت نیست».

مصباحی مقدم افزوده بود که «تجربه هشت ساله دولت آقای احمدی‌نژاد برای ما موفقیت‌آمیز نبوده است» و «آقای احمدی‌نژاد شکافی در میان مجلس و دولت به وجود آورد و سرمایه‌های ملی را برای اهداف فردگرایانه خودش هزینه کرد».

این روحانی محافظه‌کار افزوده بود: «احمدی‌نژاد کشور را با بدهی نسبتاً کم تحویل گرفت و با یک بدهی بسیار سنگین تحویل داد و راهی را طی کرد که تک‌روی بود» و «با وجود این بنده به مصلحت نمی‌دانم که ایشان به صحنه بیاید و اگر هم به میدان بیاید بعید می‌دانم که تأیید شود. اگر هم تأیید شود جریانات و شخصیت‌های اصولگرا بسیار بعید است که از او حمایت کنند».

XS
SM
MD
LG