لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

ارتش اوکراین حملات به جدایی‌طلبان را از سر گرفت


ارتش به شورشیان هوادار روسیه (در تصویر گروهی از آنها در روز دهم اردیبهشت در دونتسک) ساعتی پس از پایان آتش‌بس حمله کرده است
ارتش به شورشیان هوادار روسیه (در تصویر گروهی از آنها در روز دهم اردیبهشت در دونتسک) ساعتی پس از پایان آتش‌بس حمله کرده است

نیروهای نظامی اوکراین، دهم اردیبهشت‌ماه، حملات خود به جدایی‌طلبان هوادار روسیه را در شرق آن کشور، پس از آنکه پترو پوروشنکو آتش‌بس دولت را با شورشیان تمدید نکرد، از سر گرفتند.

تمدید نکردن آتش‌بس با انتقاد ولادیمیر پوتین، همتای روس او، مواجه شده است که می‌گوید رئیس‌جمهوری اوکراین به پیشنهاد او، صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه، بی‌توجهی کرده است.

یک روز پیش از تازه‌ترین حملات و پس از مذاکره‌های رئیس‌جمهوری اوکراین با رهبران روسیه، فرانسه و آلمان، اعلام شد که پوتین و پوروشنکو توافق کرده‌اند تا برای آتش‌بس همکاری کنند.

شورشیان در دونتسک (تصویر بالا: تیراندازی. تصویر پایین: بازرسی خودروهای شهروندان)
شورشیان در دونتسک (تصویر بالا: تیراندازی. تصویر پایین: بازرسی خودروهای شهروندان)

اما پوروشنکو، دوشنبه دیرهنگام، از تمدید مجدد آن خودداری کرد و گفت نیروهای نظامی آن کشور حمله به شورشیان را از سر می‌گیرند.

ولادیمیر پوتین بار دیگر «تهدید» پیشین خود را تکرار کرده است که کشورش از اقلیت روس در خارج از خاک آن دفاع خواهد کرد؛ تهدیدی مشابه آنچه در ماه مارس گذشته زمانی که شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک روسیه الحاق می‌کرد، از آن سخن گفته بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز ایالات متحده جدایی‌طلبان را به وفا نکردن به اصول آتش‌بس متهم کرده و می‌گوید پوروشنکو حق دارد از کشور خود دفاع کند.

در دیگر سو در روسیه سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود، تاکید کرده است که تمدید نشدن آتش‌بس حلقه خونبار تازه‌ای را به وجود می‌آورد.

بنا بر گزارش‌ها گروهی از مقام‌های ارشد امنیتی اوکراین مخالف تمدید آتش‌بس بودند، چراکه این موضوع -به عقیده آنها- فرصتی برای شورشیان به وجود می‌آورد تا دوباره متحد و مسلح شوند.

ساعاتی پس از پایان آتش‌بس ارتش اوکراین حملاتش را به ایست‌های بازرسی جدایی‌طلبان و خود شورشیان آغاز کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آنها دست به بمباران مواضع پیکارجویان از طریق هوا و آتش توپخانه زده‌اند.

هنوز شمار احتمالی قربانیان مشخص نیست.

همین خبرگزاری از قول یک منبع دیپلماتیک فرانسوی می‌گوید وزیران خارجه چهار کشور (اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) قرار است روز چهارشنبه در برلین دیداری دوباره داشته باشند تا برای برقرای صلح در اوکراین تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG