لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

هشدار یونیسف در مورد نابرابری عمیق میان کودکان فقیر و غنی


صندوق حمایت از کودکان ملل متحد، در گزارش تازه‌ای از افزایش کودکانی که نمی‌توانند به مدرسه بروند، ثابت ماندن نرخ ازدواج کودکان طی دهه‌های گذشته و مرگ قابل پیشگیریِ میلیون‌ها کودک فقیر طی ۱۵ سال آینده خبر داده‌است.

در گزارش هشتم تیرماه یونیسف، احتمال مرگ کودگان فقیر تا پیش از سن پنج سالگی، دو برابر بیشتر از هم‌سن‌وسال‌های ثروتمند آنهاست. احتمال اینکه دختران خانواده‌های فقیر، به ازدواج در سن کودکی مجبور شوند، دو برابر بیشتر است و در حال حاضر ۱۲۴ میلیون کودک از مدرسه‌های ابتدایی هم دور مانده‌اند.

گزارش سالیانه یونیسف به برخی پیشرفت‌ها در مقابله با مرگ‌ومیر کودکان اشاره کرده و می‌گوید در ۱۲۹ کشور جهان درصد دختران و پسرانی که مدرسه فرستاده می‌شوند، برابر شده‌است. با این همه از نظر این صندوق حمایتی بین‌المللی، با در نظر گرفتن پیامدهای ناشی از آشفتگی‌های فعلی جهان، این پیشرفت‌ها، نه کافی‌ست و نه عادلانه.

جاستین فورسیت، معاون مدیر اجرایی یونیسف به بنیاد تامسون رویترز گفته است برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در جهان، مانند بحران پناهجویان و مهاجران، با نابرابری اقتصادی و فقر در ارتباط مستقیم هستند.

به گفته آقای فورسیت، کاهش این نابرابری‌ها نه فقط برای کودکان، که برای جلوگیری از بحران‌های بعدی نیز لازم است.

گزارش سالیانه یونیسف خواستار افزایش تلاش‌ها برای آموزش کودکان شده و در عین حال می‌گوید افزایش سواد در میان کودکان به کاهش فقر در کشورها می‌انجامد.

به گفته یونیسف شمار دختران کودکی که به ازدواج مجبور می‌شوند، از دهه ۱۹۹۰ تا کنون تغییری نکرده است؛ ازدواج‌هایی که هر ساله ۱۵ میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

به گفته صندوق حمایت از کودکان اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۹ میلیون کودک، به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی که قابل پیش‌گیری و درمان هستند، جان خود را از دست خواهند داد. نیمی از این کودکان ساکن مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا هستند.

در این مناطق ۹۰ درصد کودکان تحت فقری شدید (کم‌تر از ۱.۹ دلار در روز) زندگی می‌کنند.

در گزارش یونیسف، شمار کودکان در ایران نزدیک به ۲۲ میلیون نفر برآورد شده‌است. به گفته یونیسف، دولت ایران، در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۵۲ هزار دلار به این صندوق کمک کرده‌است. برخی ارقام کمکی دیگر عبارتند از: ژاپن ۱۸ میلیون دلار (و ۹۳ میلیون دلار از طرف کمیته‌های ملی)، آلمان ۹ میلیون دلار (و ۳۳ میلیون دلار از طرف کمیته‌های ملی)، اردن ۲ میلیون دلار، افغانستان ۶۳ هزار دلار، آنگولا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، عربستان سعودی یک میلیون و صد هزار دلار و آمریکا در مجموع نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار.

XS
SM
MD
LG