لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۵

نظرسنجی شبکه ای‌بی‌سی: کلینتون ۱۲ درصد از ترامپ پیش افتاده‌است


نظرسنجی تازه‌ای از شبکه خبری ای‌بی‌سی در آمریکا نشان می‌دهد اقبال رای‌دهندگان آمریکایی به نامزد حزب دمکرات، ۱۲ درصد بیشتر از نامزد حزب جمهوری‌خواه است. دونالد ترامپ می‌گوید نتیجه نظرسنجی‌ها «نادرست» است.

|صفحه ویژه انتخابات آمریکا: اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌ها را دنبال کنید|

نظرسنجی تازه که دوم آبان‌ماه نتایج آن منتشر شده، حاکی‌ست از میان شهروندان سراسر آمریکا که در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۵۰ درصد از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند، در حالی‌که حامیان دونالد ترامپ به ۳۸ درصد می‌رسد. گری جانسون از حزب «لیبرتارین» از حمایت پنج درصد از رای‌دهندگان برخوردار است و جیل استین از حزب «سبزها» نیز از دو درصد اقبال بهره می‌برد.

نتایج نظرسنجی‌ها معمولا تا روز انتخابات تغییر می‌کند و هیچ‌یک از آن‌ها به معنی پیروزی قاطع نامزد احزاب نیست.

روزنامه «نیویورک‌پست» که به محافظه‌کاران نزدیک است می‌گوید این بهترین نتیجه‌ای بوده که در نظرسنجی‌های این شبکه و روزنامه واشینگتن‌پست از آن هیلاری کلینتون شده‌است.

نظرسنجی تازه پس از آخرین مناظره میان خانم کلینتون و آقای ترامپ انجام شده؛ مناظره‌ای پرتنش که دو طرف سخت به سیاست‌ها و رفتار و کنش دیگری تاختند.

انتشار نوار جنجالی از سخنان رکیک آقای ترامپ در مورد زنان در سال ۲۰۰۵، و نیز اتهام‌هایی که شماری از شهروندان زن در این چند روز در مورد «آزار جنسی» و «دستمالی‌کردن» به او وارد کرده‌اند، بر افکار عمومی تاثیر گذاشته‌است. نظرسنجی ای‌بی‌سی نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از رای‌دهندگان از واکنش دونالد ترامپ به اتهام‌های آزار جنسی «ناراضی» هستند.

دونالد ترامپ اتهام‌های وارد شده را شدیدا رد کرده و آن‌ها را ساخته‌وپرداخته رسانه‌های بزرگ در حمایت از کارزار انتخاباتی رقیب دمکرات خود توصیف می‌کند. او در عین حال دو روز پیش در جریان یک سخنرانی هشدار داد پس از انتخابات از همه اتهام‌زنندگان شکایت خواهد شد.

شمار هواداران کلینتون در در میان رای‌دهندگان زن به طور واضحی از ترامپ بیشتر است: ۵۵ به ۳۵ درصد. و در میان زنان تحصیل‌کرده این رقم باز هم افزایش پیدا می‌کند: ۶۲ به ۳۰.

۴۴ درصد از رای‌دهندگان مرد حامی کلینتون هستند و ۴۱ درصد حامی ترامپ. اقبال آقای ترامپ در میان رای‌دهندگان «سفیدپوست» ۴۷ درصد است، که چهار درصد بیشتر از خانم کلینتون است. شمار رای‌دهندگان سفیدپوست با تحصیلاتی کم‌تر از «کالج» که از ترامپ حمایت می‌کنند ۵۵ درصد است در حالی‌که تنها ۳۶ درصد از آن‌ها می‌خواهند به کلینتون رای بدهند.

آقای ترامپ در سخنانی در «نیپلز» -ایالت فلوریدا- گفته‌است نتایج نظرسنجی‌ها «درست نیست». نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌گوید وضعیت او در نظرسنجی‌ها خوب است. روزنامه پولتیکو به نقل از او می‌گوید «من فکر می‌کنم وضع [محبوبیت کارزار] ما در میان زنان، بهتر از مردان است».

نامزد حزب جمهوری‌خواه اتهام‌های پیشین خود در مورد «دستکاری» و «تقلب» را نیز دوباره تکرار کرده و می‌گوید «ما در یک سیستم متقلب… شکسته‌بسته و فاسد» به سر می‌بریم.

مقام‌های آمریکایی و نیز شماری از جمهوری‌خواهان، پیش از این، از اتهام‌های مشابه از سوی آقای ترامپ انتقاد کرده و آن‌ها را رد کرده بودند.

انتخابات ایالات متحده هشتم نوامبر برگزار می‌شود و ۴۵مین رئیس‌جمهوری نیز هدایت دولت را از ژانویه سال آینده در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG