لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

نگرانی از افزایش اعتراضات در پی کشته شدن یک نفر در سنت‌لوئیز


در حالی‌که اعتراضات در فرگوسن در آمریکا به کشته شدن یک نوجوان سیاه‌پوست همچنان ادامه دارد، روز سه‌شنبه ماموران پلیس در چند کلیومتری واقعه قبلی مردی سیاه‌پوست را که می‌گویند با چاقو به آنها حمله کرده است کشتند. آنچه به نگرانی‌ها از گسترش تظاهرات و خشونت‌ها انجامیده است.

۲۸ مرداد دو افسر پلیس سنت‌لوئیز، جایی که فرگوسن حومه‌ای از آن به شمار می‌رود، مرد سیاه‌پوستی را که گفته‌اند با وجود هشدار آنها به رویشان چاقو کشیده و تا یک متری (سه تا چهار فوت) یکی از آنها نزدیک شده است، کشته‌اند.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، تنها اندکی بعد دست‌کم ۱۰۰ نفر در محل جمع شده و برخی از آنها فریاد زدند «دست‌ها بالا، شلیک نکنید!»؛ شعاری که تظاهرکنندگان طی ۱۰ روز گذشته در پی کشته شدن مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست در فرگوسن سر داده‌اند.

مایکل براون در پی شلیک گلوله افسر سفیدپوست پلیس کشته شد. پلیس می‌گوید این افسر مورد حمله قرار گرفته بود، اما شاهدان می‌گویند نوجوان سیاه‌پوست دست‌های خود را بالا برده بود که با شلیک گلوله روبه‌رو شد.

کالبدشکافی اولیه نشان می‌دهد که او هدف دست‌کم شش گلوله قرار گرفته است.

این موضوع طی ۱۰ روز گذشته تظاهراتی را سبب شده است که در مواقعی به خشونت کشیده شده‌اند. خشونت‌ها و اوضاع شهر سبب شد که فرماندار ایالت میزوری از گروه‌های مسلح «گارد ملی» آن کشور بخواهد در فرگوسن مستقر شوند.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت بهانه‌ای برای پلیس محلی جهت استفاده از «زور بیش از حد» وجود نداشت و خواستار استفاده «محدود» از گارد ملی شده، همزمان خشونت‌ها از سوی معترضان را نیز محکوم کرده است.

رئیس پلیس سنت‌لوئیز به خبرنگاران گفته است، مردی که روز سه‌شنبه کشته شد «سرگردان در خیابان عقب و جلو و بالا و پایین می‌رفته است».

به گفته این مقام پلیس، افسران از او خواسته‌اند چاقویش را زمین بگذارد، اما او فریاد زده است «به من شلیک کنید، مرا بکشید».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید روز سه‌شنبه رهبران فرگوسن از شهروندان خواستند پس از تاریکی در خانه بمانند «تا آرامش برقرار شود».

این خبرگزاری می‌گوید نیروهای گارد ملی که در فرگوسن مستقر شده‌اند، روز گذشته خود را از محل اعتراضات و تظاهرات دور نگه داشتند.

XS
SM
MD
LG