لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

ظریف: در مورد احیای مذاکرات حقوق بشری گفت‌وگو می‌کنیم


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در جریان یکی از نشست‌های تخصصی کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «پیشنهاد داده است» تا گفت‌وگوها بر سر مسائل حقوق بشر در ایران «احیا شود».

خبرگزاری ایرنا می‌گوید آقای ظریف روز ۱۳ بهمن ماه در جلسه‌ای مشترک که همراه کریستوفر مورفی، سناتور آمریکایی، یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد، شرکت داشت، گفته است بحث در مورد این موضوع در سفر کاترین اشتون به ایران پی گرفته خواهد شد.

خانم اشتون اخیرا گفته است پيشنهاد ‌وزير امور خارجه ايران برای سفر به تهران را پذيرفته است و ظرف «چندهفته آينده» به اين کشور سفر خواهد کرد.

همزمان کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد، نیز در گفت‌وگو با هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به کنفرانس مونیخ، گفته است کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پی گفت‌وگو در باره مسائل حقوق بشر با ایران هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که در مورد سفر خود با وال‌استریت‌جورنال گفت‌وگو کرده، می‌گوید در سفر به ایران قرار است در مورد موضوعات حقوق بشری و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کند.

از دیگر سیاستمداران اروپایی که طی روزهای گذشته بر مسائل داخلی ایران تاکید کرده‌اند، کلاودیا روت، معاون رئیس مجلس آلمان است. او نیز در گفت‌وگویی دیگر با هانا کاویانی، گفته نباید در میان مذاکرات اتمی، آنچه داخل ایران می‌گذرد را فراموش کرد.

در مورد مسائل منطقه‌ای نیز خانم روت بر نقش ایران تاکید و در مورد رسیدن به نتیجه‌ای برای پایان دادن به بحران سوریه، بدون حضور ایران، ابراز تردید کرده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از قول محمد جواد ظریف در نشست مونیخ نوشته است همان‌طور که در بسیاری از کشورها «در داخل ایران نیز نیاز به کارهای زیادی از جمله در زمینه حقوق بشر است».

اما به گفته وزیر خارجه ایران «روند قضایی مستقل از دولت است و تصمیم‌گیری‌ها نه فردی، بلکه بر پایه اجماع است».

طی هفته‌های گذشته سازمان‌های فرادولتی و بین‌الملل مدافع حقوق بشر و گزارشگران ملل متحد از اوج گرفتن اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. قوه قضائیه ایران، که رئیس آن از سوی رهبر این کشور انتخاب می‌شود، از اعدام‌ها دفاع کرده است.

ظریف در جایی دیگر از سخنان خود گفته است رئیس‌جمهوری ایران «در شعارها و بیان دیدگاه‌های خود تاکید کرده که حتما به وعده‌های خود از جمله در مورد حقوق شهروندی عمل خواهد کرد و این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم در آینده پیشرفت بیشتری حاصل شود».

در پایان سال گذشته میلادی، یک هیئت پنج نفره از پارلمان اروپا پس از مدت‌ها به تهران سفر کرد و با مقام‌های ایرانی، افراد و سازمان‌های غیردولتی دیدار و در باره مسائل شهروندی و حقوق بشر گفت‌وگو کرد.

پس از آن سفر تاریا کرونبرگ، رئیس این هیئت، به رادیو فردا گفت آنها می‌خواهند این گفت‌وگوها با ایران پیش برود.
XS
SM
MD
LG