لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

اعتراضی «آرام» به پروژه متروی اصفهان


پروژه متروی اصفهان همچنان ادامه دارد.
پروژه متروی اصفهان همچنان ادامه دارد.

دوستداران ميراث فرهنگی، همراه با جمعی از شهروندان اصفهانی، اساتيد دانشگاه ها و هيئت های علمی و فعالين اجتماعی، روز شنبه، بار ديگر در مقابل دبير خانه شورای شهر اصفهان گرد هم آمدند و در حرکتی خود جوش و آرام، اعنراض خود را درباره نحوه رسيدگی و ادامه پروژه مترو، به اين نهاد اعلام کردند.


اين تجمع بعد از ساعتی با قرائت بيانيه اين افراد بدون هيچگونه درگيری ای پایان يافت.


شرکت کنندگان در اين تجمع از مسوولين شورای شهر خواستند تا بنا بر نظر کارشناسان، طرح عبور خط مترو از خيابان تاريخی چهار باغ عباسی را لغو کنند، چرا که در صورت اجرای اين پروژه، نه تنها به خيابان چهار باغ، بلکه به بازارچه بلند يا بازار هنر اصفهان، بنای هشت بهشت و سی و سه پل نيز آسيب خواهد رسيد.


عليرضا روحانی، روزنامه نگار و فعال اجتماعی و از شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی، به «رادیو فردا» گفت: «خبرهای مربوط به اين پروژه به شدت ضد و نقيض است و در حالي که يک روز گروهی از


«ميراث فرهنگی نيز در اينباره تا حدی کوتاهی کرده است و در بعضی مواقع حتی پروژه مترو را مهمتر از حفظ ميراث فرهنگی در نظر گرفته اند.»
عليرضا روحانی، روزنامه نگار و فعال اجتماعی در اصفهان

مسوولين، عبور خط مترو از چهار باغ را غير ممکن اعلام کنند، گروهی ديگر از احتمال اجرايی شدن اين پروژه سخن می گويند.»


وی همچنين معتقد است که «ميراث فرهنگی نيز در اين باره تا حدی کوتاهی کرده است و در بعضی مواقع حتی پروژه مترو را مهمتر از حفظ ميراث فرهنگی در نظر گرفته اند.»


آقای روحانی اشاره کرد که بعد از تجمع، نمايندگان تجمع کنندگان در جلسه علنی شورای شهر شرکت کردند.


وی افزود: بعد از صحبت با تعدادی از اعضای شورای شهر و نايب رييس اين شورا صورت گرفت، معلوم شد که متروی اصفهان وارد خيابان چهار باغ عباسی شده و بخش زيادی از اين خيابان را هم طی کرده است و بنا به گفته برخی، نزديک خيابان عباس آباد رسيده است.


به گفته آقای روحانی، اين بدين معنی است که مترو فاصله کمی با سی و سه پل ندارد و اين عمل کاملا به صورت غير قانونی انجام شده است.

در همین حال، بنا بر اعلام عباس حاج رسولی ها، رييس شورای شهر اصفهان، خط متروی اصفهان قرار است از زير پياده روی غربی چهار باغ عبور کند و پس از عبور از غرب سی و سه پل به سمت خيابان چهار باغ بالا حرکت و بقيه مسير را طی کند. اين مسير خلاف مسيری است که در شورای عالی ترافيک تصویب شده است.


طبق اين مصوبه، مترو می بايست از خيابان شمس آبادی عبور کند. با اين وجود، هنوز مشخص نيست که چرا مصوبه شورای عالی ترافيک اجرايی نمی شود و خط مترو به خيابان شمس آبادی منتقل نشده است.


آقای روحانی در اين باره به راديو فردا گفت: « اتفاقا اين مسئله برای مدت ها برای ما نيز به صورت يک سئوال در آمده بود و پيگير اين قضيه شديم و متاسفانه يک سری شايعاتی مبنی بر حيف و ميل های مالی در اين پروژه به گوشمان رسيده است که البته مستند نیز نيستند.»


وی اضافه کرد: « ما همچنان اين مسئله را پيگيری می کنيم و در همين رابطه از مسوولين اين پروژه در شورای شهر و ساير ارگان ها خواسته ايم تا برای جلوگيری از چنين شايعاتی، ريز هزينه های پروژه مترو را در اختيار اصحاب رسانه قرار دهند و شفاف سازی کنند.»


وی گفت: « بايد در نظر داشت که بحث اين پروژه صرفا مربوط به اين دولت و اين دوره از شورای شهر و شهرداری نيست. البته درست است که بخش عبور از چهار باغ در اين دوره به موضوع اصلی بدل شده است.»


بر اساس گزارش رسانه ها و دوستداران میراث فرهنگی در ایران، مرکز ميراث جهانی يونسکو در سال گذشته ثبت محور فرهنگی تاريخی اصفهان که چهار باغ نيز بخشی از آن را تشکيل می دهد را به دولت ايران و سازمان ميراث فرهنگی پيشنهاد کرد. اما در صورتي که مترو از زير خيابان چهار باغ عباسی عبور کند ، نه تنها لطمات جبران ناپذيری به اين خيابان وارد خواهد شد، بلکه ثبت جهانی اين محور که ۱۲۰ اثر تاريخی را در خود دارد نيز با مشکل مواجه خواهد شد.


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG